Euro-Med Convention XVIII -tapahtuma kokosi Kreetan Eloudaan noin 300 meriliikenteen parissa työskentelevää henkilöä. Kahdessa eri paneelissa keskityttiin ensin Kreikan saariston ja sitten Itämeren tilanteeseen. Paneelikeskustelijoina kuultiin satamaviranomaisten, paperiteollisuuden ja autoteollisuuden logistiikkapalvelujen asiantuntijoita, jotka kertoivat kokemuksistaan ja antoivat näkökulmaa päivän teemoihin.
Suomesta paneeliin osallistui UPM-Kymmenen logistiikasta vastaava johtaja Jussi Sarvikas. UPM Kymmenen tuotanto käyttää joka päivä ympäri vuoden 33 eri kokoista rahtialusta.
– Tilaisuus oli taitavasti koottu, ja vaikka oltiinkin tällä kertaa Välimerellä, kaikki teemoihin liittyvät sidosryhmät olivat edustettuna. Mukana oli laajasti tietotaitoa korkean tason edustuksesta asiantuntijoihin, Sarvikas kuvailee.
Hänen mukaansa tilaisuuden formaatti antoi erinomaisen mahdollisuuden pureutua ja syventyä olennaiseen.
– Tämän tyyppistä formaattia voisi käyttää laajemminkin vastaavissa tilaisuuksissa.
– Euro-Med Convention tarjosi myös parhaan mahdollisuuden verkostoitumiseen, koska kaikki keskeiset henkilöt olivat paikalla.
Itämeri on muutoksen laboratorio
Kokouksen avannut Finnlines Oyj:n toimitusjohtaja Emanuele Grimaldi sanoi, että Pohjanmeri ja Itämeri ovat todellisia muutoksen laboratorioita.
– Kaikki keskeiset liiketoiminnan alueet, kuten kohoavat polttoainekustannukset, tiukemmat ympäristömääräykset sekä kehittyvät logistiikan tarpeet, jotka muokkaavat nykyaikaista merenkulkua, tuntuvat tällä alueella aikaisemmin ja laajemmin kuin muualla.
– Uudet IMO:n ja EU:n asettamat rikkipäästörajoitukset pakottavat alukset käyttämään tonnia kohti 200 euroa kalliimpaa polttoainetta, mutta kaasuöljyn lisääntyneestä kysynnästä johtuen, erotus voi kiivetä jopa 300 euroon tonnia kohden, Grimaldi kuvasi tilannetta.
Ainoa toimiva keino välttää tällainen korotus – ja edelleen käyttää halvempaa polttoainetta – on Grimaldin mukaan investoida pesuriteknologiaan. Se puolestaan on mahdollista vain operaattoreita suoraan omistavilla ja nuorilla aluksilla, sekä luomalla suuri jälkiasennus-investointisuunnitelma.
Päätökset investoimisesta pesuriteknologiaan ovat luomassa selkeän jaon SECA-alueilla (Pohjois-Euroopassa Itämeri, Pohjanmeri ja Englannin kanaali).
– Pitää ottaa huomioon, että LNG-tekniikka on vielä toistaiseksi marginaalinen ratkaisu.
– Vuoden 2015 alkuun mennessä Pohjoismaisen merenkulun käyttämä teknologia on kokenut suuren muutoksen. Taloudelliset resurssit omaavat uudet, suuret alukset ovat kaikkein kilpailukykyisimpiä. Vanhat tai vuokratut alukset sekä ne, joilla ei ole varaa investoida kalliiseen jälkiasennukseen, putoavat alemmalle tasolle, sillä niiden on kannettava kalliin polttoaineen kustannukset.