Keväinen Ahvenanmaa kutsuu Merenkulun Päivään

Merialan vuosittainen tapahtuma Merenkulun Päivä – Sjöfartens Dag järjestetään Maarianhaminan Alandica-keskuksessa ja hotelli Arkipelagissa 8.-9. toukokuuta. Tarjolla on vapaaehtoisen kuntojuoksun lisäksi monia kiinnostavia alustuksia ja esitelmiä merenkulun päivänpolttavista aiheista.

Muilla liikennemuodoilla ei ole vastaavaa globaalia, toteutuneeseen kulutukseen perustuvaa tiedonkeruujärjestelmää. Kuva: Helena Lylyharju

IMO:n rikkipäästöjen rajoitukset ja niihin liittyvät ympäristöseikat ovat luonnollisesti esillä useammaltakin kantilta katseltuna. Heti keskiviikkona DNVGL:n Ole Vidar Nilsen alustaa aiheesta otsikolla ”The Global Sulohur Cap 2020 – will we make it?”.

Sondre Hennisggård pohtii sitä, miten kauppalaivoilla voidaan hyödyntää uusia akkuteknologioita ja Suomen Varustamoiden Olof Widén ottaa kantaa merenkulun hiilijalanjäljen pienentämiseen. Rikkipäästöjä merivakuuttajien näkökulmasta esittelee Alandia Marinen johtaja Ronny Hindersson.

Wärtsilän johtaja Johan Hansten puolestaan arvioi sitä, yltääkö meriala koskaan nollapäästöihin alustuksessaan ”Will the Industry ever be Zero emissioned.”

Ohjelma jatkuu torstaina 9. päivänä toukokuuta muiden muassa katsauksilla tuulienergian käytöstä alusten voimanlähteenä. Roottoripurjeista esitelmöivät Boren Jörgen Mansnerus ja Norsepowerin Tuomas Riski.

Varustamoiden tulevia näkymiä esittelevät muiden muassa TLG-Servicesin Fridtjof Rohde ja Grimaldi Groupin (Finnlinesin) Emanuele Grimaldi sekä Godby Shippingin Dan Mikkola, Viking Linen Johanna Boijer-Svahnström ja VG Shippingin Thomas Friis.

Merenkulun Päivään voi ilmoittautua nettiosoitteessa www.sjofart.ax, josta saa myös lisätietoa tarkemmasta seminaariohjelmasta.

Jaa artikkeli