Maailman energiatuotannossa LNG:n käyttö on lisääntynyt, koska monet maat ovat alkaneet korvata öljyn ja hiilen polttamista puhtaammalla kaasulla. Laajan LNG-siirtymänsä ansiosta Kiina on noussut toiseksi suurimmaksi LNG:n tuojaksi Japanin jälkeen. Miljoonia kotitalouksia ja suuria määriä tehtaita on alkanut käyttää kaasua öljyn tai hiilen sijasta, ja tästä syystä kaasun kysynnän uskotaan myös jatkuvan vakaana Kiinassa.
Kreikkalaisilla suurin ja uusin LNG-tonnisto
LNG-tankkereiden omistusta hallitsevat kreikkalaiset ja japanilaiset varustamot dollarimäärillä mitattuna. Vuonna 2018 tekemiensä suurien laivatilausten ansiosta Kreikka ohitti hiljattain Japanin maailman suurimpana LNG-tonniston omistajamaana.
Myös alusten omistuksessa Kiina on kohentanut asemiaan viiden suurimman maan joukossa. Sikäläiset varustamot omistavat tällä hetkellä 45 LNG-tankkeria, jotka ovat nuorempia kuin kaksi vuotta. Kreikkalaisilla ja kiinalaisilla onkin kaikkein uusimmat tankkeritonnistot.
LNG-tonniston rakentamisessa Etelä-Korealla on ollut perinteinen valta-asema, ja tämä asema on vahvistunut hiljattain toteutetun suuren telakkafuusion jälkeen. Kauan hierotussa fuusiossa kaksi korealaistelakkaa eli HHI (Hyundai Heavy) ja DSME (Daewoo) yhdistyivät, pitkälti pakon sanelemana.
Kiinan telakoista aito uhka Korealle ja Japanille
Laivanrakennusalallakaan Kiina ei ole jäänyt tuleen makaamaan, sillä kasvavan LNG-boomin myötä yhä useampi uudisrakennus ohjautuu kiinalaisille telakoille.
Vielä seuraavien kolmen vuoden aikana valmistuvista 127 LNG-uudisrakennuksesta 17 prosenttia rakennetaan Kiinassa, 75 prosenttia Koreassa ja loput Japanissa. Mutta jo lähivuosina LNG-alusten tuotannon uskotaan kasvavan dramaattisella tavalla ja Kiina nousee Korean ja Japanin telakoiden uhkaajaksi.
Erityisesti Shanghaista käsin toimiva Hudong Zhonghuan telakka hyötyy uusista tilauksista, joiden arvoksi VV ynnäilee 1,4 miljardia dollaria parin seuraavan vuoden kuluessa.
VesselValuen kauppareittien arvioissa näkyy niin ikään Kiinan nousu maailman toiseksi suurimmaksi kaasuntuojaksi 82,3 miljoonalla tonnilla. Vaikka Australian ja Japanin välinen kaasureitti on vielä maailman vilkkain, nousevat kuljetukset Australiasta Kiinaan lähes samalle tasolle. Tällä reitillä kuljetukset ovat kasvaneet 16 prosenttia vuoden 2018 tasolta. Kasvuun on varauduttu myös Kiinan päässä, jossa Tianjinin kaasuterminaalin kapasiteetti on kaksinkertaistunut vuosien 2018-2019 välillä.
Kiina etenee kaasumarkkinan kaikilla alueilla
Kaikesta edellä esitetystä VV tekee vain yhden johtopäätöksen: Kiinan jalanjälki LNG-markkinan kaikilla osa-alueilla tulee kasvamaan. Kiinan energiapolitiikan johtolankana on lisätä kaasun käyttöä fosiilisten polttoaineiden, kuten öljyn ja hiilen kustannuksella. Pörsseissä kaasuyhtiöiden osakkeiden osuus kasvaa nykyiseltä kuuden prosentin tasolta kymmeneen prosenttiin ensi vuoden lopussa ja 15 prosenttiin vuonna 2030.
Lohikäärmemaa jatkaa investointeja kaasualan varallisuuteen, mikä näkyy kiinalaistelakoiden nousussa korealaisten uhkaajiksi sekä satsauksissa uusiin kaasuterminaaleihin. Lähivuodet ovat kiinnostavaa aikaa sekä LNG:n maailmanmarkkinoilla että eritoten Kiinassa, VesselValue aprikoi ennusteessaan.