Finnlinesin tiedotteen mukaan kyselyyn vastasi yli 1 000 viime vuosina laivamatkan tehnyttä suomalaista. Tulokset kertovat, että korona-ajan haastavasta tilanteesta huolimatta 48 prosenttia suomalaisista kävivät laivamatkalla kahden viime vuoden aikana.
Finnlinesin mukaan suomalaiset ovat laivamatkustuksen uskollisia kuluttajia. 92 prosenttia vastaajista aikoi ”vähintään todennäköisesti” matkata meritein seuraavien 12 kuukauden aikana; 51 prosenttia oli lähdössä laivalle “erittäin todennäköisesti”.
Kiinnostus merimatkailuun on tasaista: vastaajien välillä ei ollut suuria eroja sukupuolen, iän tai asuinpaikan perusteella.
Finnlinesin Naantali–Kapellskär-reittiä harkitsi kolmannes vastaajista ja kiinnostus kasvoi 29 prosenttiyksiköllä, kun helppo autoyhteys Naantalista Turkuun otettiin huomioon. Laivapalvelujen käytössä ostokset ja ruokaelämykset ovat edelleen tärkeitä: 88 prosenttia vastaajista sanoi käyttävänsä laivamyymälää, 71 prosenttia buffet-ravintolaa ja 47 prosenttia à la carte -ravintolaa.
Finnlinesin mukaan laivojen maine kelluvina yökerhoina sen sijaan on nykyään vähemmän perusteltu: enää vain 60 prosenttia sanoi käyvänsä laivan baarissa tai yökerhossa.
LUE LISÄÄ AIHEESTA