Langh Ship tilasi kolme uutta kuivarahtialusta Kiinasta

Langh Ship ja Outokumpu syventävät yhteistyötään aloittamalla uudisrakennusprojektin.

Havainnekuva: Langh Ship

Outokumpu on solminut pitkäaikaisen sopimuksen aikarahtauksesta Langh Shippingin kanssa. Langh Ship on tilannut kolme monikäyttöistä kuivarahtialusta. Alukset tulevat liikennöimään Outokummun pääsataman Tornion ja Terneuzenin välillä. 

Alukset kuljettavat puolivalmiita ja valmiita terästuotteita asiakkaille ja jatkojalostukseen. Paluumatkalla alukset lastataan teräsromulla, joka on Outokummun ruostumattoman teräksen pääraaka-aine.

– Tämä kuljetusosuus on konsernimme tärkein yksittäinen reitti, ja luotamme kumppaniimme Langh Shippingiin. Yhteistyömme pohjoisen reiteillä on johtanut jo aiemmin erinomaisiin ratkaisuihin, Outokummun kuljetusten kategoriapäällikkö Jyrki Sandelin toteaa yhtiöiden tiedotteessa.

Langh Shippingillä on tällä hetkellä kolme monikäyttöistä erityisesti teräksen kuljetuksia varten suunniteltua rahtialusta, jotka palvelevat Outokumpua.

Alukset rakennetaan Kiinassa

Uudet rahtialukset toimittaa kiinalainen Wuhu Shipyard Co.Ltd. Ensimmäisen uudisrakennuksen toimitus on suunniteltu vuoden 2023 puoliväliin, ja seuraavat luovutetaan nopeassa tahdissa sen jälkeen.

Langh Ship on tehnyt suunnittelutyön yhteistyössä Outokummun ja kiinalaisen laivasuunnittelijan Shanghai Merchant Ship Design and Research Instituten (SDARI) kanssa. 

Uudisrakennukset on suunniteltu pohjoisen Pohjanlahden ympärivuotiseen liikenteeseen ja niiden jääluokka on 1A. Tilattujen alusten kantavuus on 7 800 tonnia. Ne varustetaan 4 500 kW:n tehoisilla kahta vaihtoehtoista polttoainetta käyttävillä päämoottoreilla. Jatkossa alukset voidaan muuntaa käyttämään erilaisia ​​fossiilivapaita polttoaineita. Alkuun ne käyttävät LNG:tä, joka voidaan suoraan korvata nesteytetyllä biokaasulla (LBG). Laivan LNG-säiliö on sekä metanoli- että ammoniakkivalmis. Tilaa on varattu myös akkujen asennukselle, mikä mahdollistaa hybridiratkaisut. Aluksiin tulee myös maasähkön käyttövalmius.

– Energiatehokkaan rungon muodon ansiosta näillä aluksilla on pienempi moottoriteho kuin nykyisillä aluksilla. Siitä huolimatta he pystyvät lastaamaan enemmän rahtia ja pitämään yllä saman kulkunopeuden, Langh Shipin toimitusjohtaja Laura Langh-Lagerlöf sanoo.

VA

Jaa artikkeli