Viime viikolla ABS kertoi laajentavansa etätarkastusmahdollisuuksiaan varustamoille sekä laitteiden ja materiaalien valmistajille ja muille keskeisille palveluntarjoajille.
– Koska organisaatiot luottavat entistä enemmän etä- ja virtuaalitoimintoihin, ABS haluaa helpottaa alusten omistajia ja laitevalmistajia hyödyntämään digitaalisia sovelluksia tarjoamalla entistä enemmän etätarkastus- ja auditointivaihtoehtoja, Christopher J. Wiernicki, ABS: n hallituksen puheenjohtaja ja toimitusjohtaja kertoi yhtiön tiedotteessa.
ABS on laajentanut etätarjontaansa luomalla uusia palveluja ja muun muassa radiolaitteiden käyttölupien uusintoja sekä aikomalla tarjota muitakin uusia lisäetäpalveluita aivan lähitulevaisuudessa.
Lisäksi ABS on laajentanut tarkastus- ja auditointipalvelujaan nykyisille laitevalmistajlle ja myös ulkopuolisille asiakkaille, jotka ovat rekisteröityneet ABS:n ohjelmiin Yhdysvalloissa, Etelä-Amerikassa ja Euroopassa.
Etätarkastusten teknologian kehittyessä etätarkastukset ja auditoinnit antavat tarkastajille mahdollisuuden suorittaa erilaisia tehtäviä ilman fyysistä läsnäoloaan samalla, kun toteuttavat kuitenkin kaikki tarkastus- ja auditointiproseduurien vaatimukset. Etätarkastusten ja -auditointien käyttö mahdollistaa liiketoiminnan jatkuvuuden etenkin haastavina aikoina, jolloin saattaisi syntyä mm. aikataulutuskonflikteja tai on voimassa henkilöstön läsnäoloa tai logistiikkaa koskevia rajoituksia, kuten nykyisellä COVID-19-aikakaudella.
ABS on luonut helpon viisivaiheisen prosessin, joka yksinkertaistaa etätarkastus- ja tarkastuspyyntöjen ajoittamista ja läpiviemistä.
Myös DNV GL sanoo etätarkastusten lisääntyvän
DNV GL:n mukaan lokakuussa 2018 tapahtuneen etätoiminnan aloituksen jälkeen luokitusliatos on suorittanut jo noin 15 000 etätarkastusta.
– DNV GL:lle on elintärkeää, että asiakkaamme voivat jatkaa omia toimintojaan ja palveluitaan ilman riskiä luokituksen katkoista, samalla kun on kuitenkin välttämätöntä olla vaarantamatta miehistöjen ja katsastajien turvallisuutta, todetaan yhtiön tiedotteessa.
– Vaikka toimistomme, tarkastajat ja asiantuntijat ovat edelleen toiminnassa, etätarkastukset ovat tarjonneet asiakkaiden tarvitsemaa joustavuutta, maailmanlaajuista vuorokauden ympäri kattavuutta ja parantaneet tehokkuutta vähentämällä matka-aikoja ja lisäämällä saatavuutta,” Knut Ørbeck-Nilssen, DNV GL – Maritimen toimitusjohtaja sanoo..
– Näinä haastavina aikoina näemme hyödyt digitalisointihankkeista, joita olemme viime vuosina kehittäneet”, hän jatkaa. ”Etätarkastusten käyttöönotolla olemme pystyneet rajoittamaan asiakkaiden toimintahäiriöitä, jotka johtuvat tarkastajien työhön liittyvistä matkakielloista tai karanteeneista. Varustamot saavat heti päivitetyt ja todennetut sähköiset sertifikaatit, jotka tekevät heidän liiketoiminnastaanluokan, viranomaisten ja myyjien kanssa paljon tehokkaampaa.”
– Asiakkaat voivat pyytää etäyhteydessä olevia DNV GL -tarkastuksia ympäri vuorokauden riippumatta satamakäynneistä, sijainnista tai aikavyöhykkeestä. Etätarkastuksia tarjotaan sekä DNV GL:n maailmanlaajuisen DATE-palvelun (suora pääsy teknisiin asiantuntijoihin) kautta. Nämä palvelukeskukset asiantuntijaryhmineen sijaitsevat Oslon Høvikissä, Singaporessa, Hampurissa, Houstonissa ja Piraeuksessa.
teksti: Mikko Niini