Etelä-Koreassa valmistuneet 7 500 kuutometrin kaasubunkraajan asiakkaita ovat eri tyyppiset alukset autolautoista kontti- ja risteilyaluksiin sekä laivojen maapuolen kaasuntarvitsijoita, kuten Linde/AGA:n Nynäshamnin ja liettualaisen Klaipedan LNG-terminaaleja.
M/v Kairos on varustettu Wärtsilän nelitahtisilla dual-fuel -pääkoneilla. Aluksen tankkausnopeus vaihtelee 60 kuutiosta 1 250 kuutiometriin kaasua tunnissa. Alus pystyy hoitamaan sekä laivasta toiseen bunkrauksen (ship-to-ship bunkering) että alusten polttoainetäydennykset terminaaleista käsin.
LNG:n tankkaus merellä lisääntyy nopeasti
Kairosin luovuttamisen jälkeen LNG:n bunkkerialusten lukumäärä on maailmassa nyt kaikkiaan kuusi alusta, kun vielä vuoden 2017 alussa tällaisia laivoja oli vain yksi kappale.Asiantuntijoiden mukaan bunkkerialusten määrä jopa kaksinkertaistuu vuoteen 2020 mennessä, jolloin merenkulkujärjestö IMO:n päästörajoitukset tulevat voimaan. Viiden seuraavan vuoden aikana maailman merillä operoi 30 LNG:n bunkkerilaivaa, The Maritime-Executive kirjoittaa.