Meriauran toinen uusi eko-laiva aloitti liikennöinnin

Meriaura Groupin kahdesta uudesta ympäristöystävällisestä VG EcoCoaster-rahtialuksesta jälkimmäisenä valmistuneen m/s Mirva VG:n kastajaisia vietettiin tänään Kokkolassa, jonne alus saapui lastaamaan Yaran lannoitetta kuljetettavaksi Lyypekkiin. Aluksen kastoi laivan kummi, Meriauran operationaalisesta toiminnasta vastaava Mirva-Riinu Walls. M/S Mirva VG on 103 metriä pitkä ja 13,6 metriä leveä 1A-jääluokan kuivalastialus, jonka lastikapasiteetti on vajaa 5000 tonnia.

Meriaura Groupin kahdesta uudesta ympäristöystävällisestä VG EcoCoaster-rahtialuksesta jälkimmäisenä valmistuneen m/s Mirva VG:n kastajaisia vietettiin tänään Kokkolassa, jonne alus saapui lastaamaan Yaran lannoitetta kuljetettavaksi Lyypekkiin. Aluksen kastoi laivan kummi, Meriauran operationaalisesta toiminnasta vastaava Mirva-Riinu Walls. M/S Mirva VG on 103 metriä pitkä ja 13,6 metriä leveä 1A-jääluokan kuivalastialus, jonka lastikapasiteetti on vajaa 5000 tonnia.

– Olemme hyvin ylpeitä uuden sukupolven kuivalastialustyypistämme. Ensimmäinen EcoCoasterimme on ollut liikenteessä pari kuukautta ja polttoaineen kulutus on osoittautunut koetulosten mukaiseksi, eli on lähes puolet vähemmän kuin saman kokoluokan perinteisillä rahtialuksilla, kertoo Meriaura Groupin konserninjohtaja Jussi Mälkiä.

VG EcoCoasterTM -on uudenlainen laivakonsepti, jonka Meriaura on kehittänyt yhteistyössä Foreship Ltd:n ja Aker Arctic Technology Inc.:n kanssa. Alukset on suunniteltu kuormittamaan ympäristöä huomattavasti vähemmän kuin perinteiset kuivarahtialukset. Alusten koneisto ja runko on optimoitu 10,5 solmun nopeuteen avovesiolosuhteisiin siten, että 1A -jääluokan vaatima reserviteho tuotetaan dieselsähköisesti boosterikoneikolla. Tavoitteena on lähes puolittaa polttoaineenkulutus vastaavankokoisiin standardialuksiin verrattuna, jolloin myös päästöt vähenevät merkittävästi.

Aluksiin on rakennettu kaksi erillistä polttoainejärjestelmää siten, että pääkoneeksi valitulla ABC 8DZC:lla voidaan ajaa sekä dieselöljyllä että biopolttoaineella. Käytettäessä biopolttoainetta, aluksessa olevan katalysaattorin ansioita laiva on lähes päästöneutraali rikki- typpi- ja hiilidioksidipäästöjen osalta. Aluksissa käytettävä biopolttoaine valmistetaan elintarviketeollisuuden jätteistä samaan konserniin kuuluvan VG-Shippingin Uudenkaupungin tuotantolaitoksella.

Yaralla otettiin myös uusi laiva innostuneena vastaan. – On todella hienoa, että tähän kokoluokkaan saadaan uutta modernia tonnistoa, joka vastaa kotimaisen teollisuuden kuljetustarpeisiin myös tulevaisuuden ympäristömääräykset huomioon ottaen, kertoo Yaran Suomen laivauspäällikkö Anna Näsi.

Molemmat uudet EcoCoaster-alukset ovat Suomen lipun alla ja työllistävät yhteensä noin 30 merimiestä. Alukset valmistuivat hollantilaisen Royal Bodewesin telakalta Papenburgista.

Jaa artikkeli