Nesteen uudet, 1A-jääluokan aframax -tankkerit rakentaa eteläkorealainen telakkayhtiö HHI eli Hyundai Heavy Industries. Noin 250 metrin pituiset ja 112 000 dwt:n alukset valmistuvat vuonna 2021 ja ne tulevat huolehtimaan Suomen raakaöljykuljetuksista Koivistolta eli Primorskista ja Laukaansuulta eli Ust-Lugasta Nesteen jalostamoihin.
Merialan julkaisu Trade Winds ehätti jo uutisoida asiasta otsikolla ”Nesteen paluu tankkerivarustamoksi.” Nesteen logistiikasta vastaava johtaja Ilkka Iittiläinen sanoo, että mistään näin dramaattisesta asiasta ei ole kysymys.
– Raakaöljylaivamme Mastera ja Stena Arctica ikääntyvät ja meille on tullut tarve korvata ne uudella tonnistolla. Emme siis aio palata varustamotoimintaan, vaan jatkamme kuljetuksiamme entiseen tapaan Ust-Lugasta ja Primorskista Suomeen, Iittiläinen kertoo ja lisää, että 80-90 prosenttia Suomen raakaöljystä tulee nykyisin Venäjältä.
Huomio energiatehokkuudessa
Nykytyyliin myös Nesteellä on harkittu erilaisia polttoainevaihtoehtoja uusille laivoille. Iittiläisen mukaan uusien aframaxien koneet voidaan muuttaa käymään LNG:llä, jos sellainen tilanne tulee aiheelliseksi.
– Kone- ja polttoainevaihtoehdoissa olemme keskittyneet alusten energiatehokkuuteen siltä pohjalta, että tankkerit liikennöivät lyhyillä reiteillä Suomenlahdella, jolloin purkaus- ja lastausajat ovat merkittäviä, Iittiläinen kertoo.
Iittiläisen mukaan Neste Oyj organisoi varustamoliiketoiminnan uudelleen vuosina 2013-2014. Tässä yhteydessä suurin osa aluksista myytiin Huoltovarmuuskeskuksen eli HVK:n ja vakuutusyhtiö Ilmarisen omistamalle yhtiölle. Kaupan jälkeen Neste aikarahtasi alukset omaan käyttöönsä.
– Nykyään meillä on kymmenkunta alusta hinaajat mukaan lukien, Iittiläinen summaa aikoinaan tonnistoltaan Suomen suurimman varustamon eli entisen Neste Shippingin lyhyen oppimäärän historian viime vuosilta.