Norsepowerin roottoripurjeen polttoaineensäästöpotentiaali on vahvistettu kahdessa toisistaan riippumattomassa kokeessa NAPA:n ja Teknologian tutkimuskeskus VTT:n toimesta.
Norsepower Oy Ltd ja Bore Oy Ab ovat testanneet hyvällä menestyksellä Norsepower Oy:n roottoripurjeteknologiaa. Merikokeet, joiden tulokset analysoitiin NAPA Oy:n ja mittauksissa avustaneen VTT:n toimesta, vahvistivat yhden pienen roottoripurjeen tuovan testialuksen nykyisellä Pohjanmeren reitillä 2,6% säästön.
Validoidun säästöpotentiaalin perusteella teknologian takaisinmaksuaika on neljä vuotta. Merikokeiden perusteella Norsepower ja Bore uskovat, että testeissä käytetyllä Boren Estraden -aluksella voidaan aikaansaada jatkuva viiden prosentin säästö polttoainekustannuksissa, kun siihen on asennettu lopullinen kahden pienen roottoripurjeen järjestelmä. Norsepower ennustaa kokeiden perusteella jopa 20% säästöjä hyvätuulisilla reiteillä liikkuville aluksille, joihin asennetaan useita isoja roottoripurjeita.
Norsepowerin roottoripurje asennetiin viime vuoden marraskuussa 9 700 dwt-tonnin roro-alus Estradenille. Suomen johtavan roro-operaattorin, Boren, omistama Estraden liikennöi Hollannin ja Iso-Britannian välisessä liikenteessä hyvätuulisella Pohjanmerellä 16 solmun matkanopeudella.
– Aputuulivoimateknologiamme merikokeiden onnistuminen on merkittävä hetki Norsepowerin lisäksi kaikille rahtialusten aputuulivoimaa kehittäville toimijoille. Saavutettujen tulosten perusteella teknologiamme pystyy tuottamaan nykyisillä polttoainehinnoilla jopa 20% nettosäästöt polttoainekustannuksissa alle neljän vuoden takaisinmaksuajalla, mikä vahvistaa sen että rahtialusten polttoainekustannuksia ja päästöjä vähentävillä aputuulivoimateknologioilla on myös hyvät kaupalliset edellytykset päästä markkinoille. Norsepowerin toimitusjohtaja Tuomas Riski kommentoi.
Merikokeiden tulosten keräämisessä ja analysoimisessa käytettiin rahtialusten tiedonkeruuseen ja analysoimiseen erikoistuneen NAPA Oy:n, sekä Teknologian tutkimuskeskus VTT:n tiedonkeruujärjestelmiä ja osaamista. VTT keräsi dataa kuuden kuukauden mittausjakson ajan, jolloin Norsepowerin toimittaman roottoripurjejärjestelmän käytettävyys oli 99%. VTT:n tulokset vahvistivat että Norsepowerin roottoripurje tuottaa merkittäviä työntövoimia, mikä mahdolllistaa huomattavat säästöt polttoainekustannuksissa.
VTT:n tulosten täydentämiseksi NAPA suoritti satunnaiskokeisiin perustuvan testijakson, jonka tuloksena havaittiin Norsepowerin roottoripurjeen tuottavan selkeästi havaittavat polttoainesäästöt huolimatta siitä, että testijakson aikaiset tuulet olivat poikkeuksellisen heikot. Kun aluksen polttoaineenkulutus oli ensin selvitetty normaalitilanteessa ilman roottoripurjetta, kokeita jatkettiin kytkemällä roottoripurje päälle ja pois päältä satunnaisin väliajoin, jotta voitiin varmistua siitä että mitatut säästöt aiheutuivat varmuudella roottoripurjeen käyttämisestä ja että säästöt saatiiin mitattua kaikissa toimintaolosuhteissa. NAPA:n analyysien todentama polttoaineen nettosäästö oli 2,6%. Norsepowerin roottoripurjeen säästöpotentiaali validoitiin käyttämällä ClassNK-NAPA GREEN -järjestelmää, joka on NAPA:n ja luokituslaitos ClassNK:n kehittämä rahtialuksen monitorointi- ja todennusjärjestelmä.