Muovista sulatetaan nestemäistä polttoainetta yli 400 Celsius -asteen pyrolyysissa eli polttamalla jätettä kovassa kuumuudessa ja hapettomassa tilassa. Erotukseksi hi tech -keksinnöistä, pyrolyysi edustaa niin sanottua matalaa teknologiaa, josta saattaa löytyä ratkaisuja valtameriä rasittavien muovijätteiden ja mikromuovien hyödyntämiseen, Plastic Odyssey kertoo nettisivuillaan.
Plastic Odyssey on ranskalaisen kauppamerenkulkija Simon Bernardin pitkäaikainen unelma, jolla hän toivoo löytävänsä vastauksia kaikilla merillä kovin ajankohtaiseen muoviongelmaan. Bernardin kipparoima ”muovikatamaraani” aloittaa heti valmistuttuaan ensi vuonna kolme vuotta kestävän esittelymatkansa, joka suuntautuu Etelä-Amerikkaan, Afrikkaan ja Aasiaan.
Katamaraanin peräosaan on rakennettu pyrolyysikeskus, jossa merestä kerätystä muovista kyetään valmistamaan enimmillään 40 litraa nestemäistä polttoainetta tunnissa. Alus ei kerää muovia merimatkoillaan, sillä vain yksi prosentti valtamerten muovijätteestä kelluu tarpeeksi lähellä merenpintaa. Sen sijaan muovijäte kerätään satamista, joissa alus pysähtyy.
Katamaraanin 12-20 hengen miehistöstä osa on ammattimerenkulkijoita, loput tiedemiehiä, tutkijoita ja jätteiden käsittelyn ammattilaisia. Myös median edustajille on varattu tilaa aluksen matkoilla.
Aluksen yhtenä tehtävänä on tehdä tunnetuksi merellistä ympäristöä vaivaavaa muoviongelmaa ja löytää ratkaisuja muovien kierrätykseen. Painopiste on niin sanotun matalan teknologian ratkaisuissa, joita voidaan löytää ja kehittää edelleen myös kehittyvien maiden satamissa, merenkulkualoilla ja yhteiskunnissa.
Marseillea kotisatamanaan pitävä Plastic Odyssey -hanke panostaa avoimen lähdekoodin ratkaisuihin, joita tarjotaan kaikille kiinnostuneille kierrättäjille ilmaiseksi, The Maritime-Executive kirjoittaa.