Polttoaineiden hinnat haukkaavat varustamoiden katteita

Raakaöljyn hinnan nousu ja sen myötä polttoaineiden kallistuminen on saanut merialan analyytikot pudottamaan ennusteitaan varustamoiden tuloksista. Parhaassakin tapauksessa maailman suurimmat konttivarustamot yltävät tänä vuonna hädin tuskin nollatulokseen, Drewryn kaltaiset merenkulun analyytikot arvelevat.

Aiemmin varustamoiden yhteenlaskettu liiketulos oli asetettu viiden miljardin euron tavoitteeseen vuodelle 2018. Nyt tästä tavoitteesta on siis tultu reippaasti alaspäin.
Polttoaineiden hinnat ovat kohonneet dramaattisella tavalla koko alkuvuoden, ja tämä on jo näkynyt monien varustamoiden ensi neljännekseltä julkistamissa tunnusluvuissa. Maailmantalouden ja rahtitasojen sinänsä hyvästä kehityksestä huolimatta polttoaineiden bunkkerihinnat ovat nousseet tammi-maaliskuussa 20 prosentin tahtia vuositasolla mitattuna.
Drewryn mukaan konttivarustamoiden yhteinen liiketulos jäi negatiiviseksi ensi kertaa 12 kuukauden aikana tämän vuoden ensi neljänneksellä. Tulokset eivät kohennu kakkosneljännekselläkään, sillä raakaöljyn hinta on kivunnut huhtikuusta lähtien yhä korkeammalle tasolle.

Polttoainelisät käyttöön liian myöhään

Monet suurimmat konttivarustamot, Maersk Line ja MSC etunenässä, ovat kesäkuun alusta lähtien ynnäilleet rahtimaksuihinsa polttoainelisiä, mutta nämä lisät eivät enää ehdi korjata vuoden ensi puoliskon tuloksia. Muun muassa MSC on jo varoittanut koko vuoden tuloksensa jäävän ennusteista.
Merialan analyytikoiden katseet ovat nyt ymmärrettävästi jo vuoden kolmannella neljänneksellä. Heinä-syyskuun kvartaali on konttivarustamoille perinteisesti vuoden paras sesonki ennen kuljetusmäärien hiljentymistä vuoden päätösneljänneksellä.
Ilman öljyn hinnan kohoamista konttibisnesten vuodesta olisi kehittynyt pitkästä aikaa hyvä, kaikista tullien nostoista ja kauppasodan uhkakuvista huolimatta. Jo viime vuonna alkanut maailman satamien kuljetusmäärien kasvu on jatkunut tänä vuonna kuuden prosentin tahdilla vuositasolla mitattuna.
Drewryn mielestä rahtivarustamoiden pitää edelleen vahtia kustannustasojaan erittäin tarkasti. Muuten hyvin harva varustamo yltää vuoden lopussa positiiviseen tulokseen.
Jaa artikkeli