Ranskalaisvarustamo säästää ja ostaa

Maailman kolmanneksi suurin konttivarustamo CMA CGM kertoi viime viikon lopulla alkuvuoden suurista tappioistaan. Varustamo aikoo käynnistää miljardin dollarin säästöohjelman loppuvuoden tuloksen paikkaamiseksi.

Samaan aikaan marseillelaisvarustamo aikoo haukata ison palan ostamalla singaporelaisen kilpailijansa Neptun Orient Linesin. NOL:n 2,4 miljardin dollarin arvoinen yritysosto on CMA CGM:n historian suurin hankinta.

Maailman kolmanneksi suurin konttivarustamo CMA CGM kertoi viime viikon lopulla alkuvuoden suurista tappioistaan. Varustamo aikoo käynnistää miljardin dollarin säästöohjelman loppuvuoden tuloksen paikkaamiseksi.

Samaan aikaan marseillelaisvarustamo aikoo haukata ison palan ostamalla singaporelaisen kilpailijansa Neptun Orient Linesin. NOL:n 2,4 miljardin dollarin arvoinen yritysosto on CMA CGM:n historian suurin hankinta.

Niin kuin muilakin, CMA CGM:n alkuvuoden tappiot johtuvat heikoista rahtihinnoista. Vuoden ensi neljänneksellä yhtiö teki sadan miljoonan dollarin nettotappion, kun vuoden takaisella vertailukaudella tulos oli 406 miljoonaa dollarin plussan puolella.

Tammi-maaliskuussa varustamon liikevaihto supistui 15,3 prosenttia 3,4 miljardiin dollariin, NY Times kertoo.

– Tilanne on hyvin vaikea ja joudumme turvautumaan tiukkaan kulukuriin loppuvuoden aikana, hallituksen varapuheenjohtaja Rodolphe Saade sanoo.

Yhtiö aloittaa puolentoista vuoden mittaisen säästökuurin, jonka aikana se tavoittelee yhden miljardin dollarin säästöjä. CMA CGM ei kommentoi säästöjen kohteita tarkemmin.

Toiveet USA:n liikenteessä

Ranskalaisvarustamon mukaan Aasian ja Euroopan sekä Aasian ja Välimeren rahtihinnat ovat kehittyneet hienoisesti parempaan suuntaan toukokuun alusta lähtien, mutta tästä huolimatta markkinatilanne pysyy vaikeana.

Rahtivolyymien kasvu on syntynyt Yhdysvaltain ja Euroopan välisestä liikenteestä, joka on ajanut ohi Aasiasta tulevan konttiliikenteen rahtimääristä, varustamo kertoo tiedotteessaan.

Aiemmin tässä kuussa CMA CGA:n kova kilpailija ja markkinajohtaja, tanskalainen Maersk Line kertoi päässeensä omilla säästöohjelmillaan voitolliseen tulokseen.

Jaa artikkeli