RCC:n Richard Fain: Emme enää kilpaile lammen isoimmilla aluksilla

Ristilyaluksilla pelkkä koko ei enää ratkaise, vaan ihmiset haluavat parempaa palvelua ja enemmän mukavuutta, arvelee Royal Caribbean Cruises -varustamon toimitusjohtaja Richard Fain. Paljon sanottu, kun ottaa huomioon, että miamilaisvarustamo omistaa maailman kymmenestä suurimmasta risteilyaluksesta kahdeksan.

Oasis of the Seas, Kuva Kari Martial
Tällä hetkellä maailman suurimman risteilyaluksen titteliä pitää hallussaan RCC:n tytärvarustamon RCCL:n (Royal Caribbean Cruise Lines) m/s Symphony of the Seas, joka on 228 021 bruttotonnillaan vain hivenen isompi kuin sisaraluksensa m/s Harmony of the Seas. Molemmat alukset on rakennettu ranskalaisella Chanters de l´Atlantiquen telakalla. Oasis -luokan alusten matkustajakapasiteetti on melkein 7 000 risteilyvierasta – ja kummankin laivann hinta noin 1,35 miljardia dollaria.
 
Oasis -luokan alusten omistaja, RCCL-varustamon emoyhtiö Royal Caribbean Cruises on jatkuvasti näyttänyt risteilybisneksissä tietä kohti aina vain suurempia aluksia. Nyt tämä kilpailu koolla näyttää pysähtyneen, sillä varustamon tilaamista 16 uudisrakennuksesta vain yksi on isompi kuin m/s Symphony of the Seas.
 
Kilpavarustelu kasvattaa alusten kapasiteettia
 
Esimerkiksi Meyer Werftin Turun telakalta tilatut RCCL:n uudet Icon -luokan alukset ovat Oasis -luokan laivoja hieman pienempiä eli ”vain” noin 200 000 bruttotonnin aluksia. Vastapainoksi Icon -luokassa kokeillaan edistyneitä puhtaamman energian polttokennoratkaisuja ja muita uusia teknologioita. Turun laivat valmistuvat vuosina 2022 ja 2024.
 
– Emme enää usko aluskokojen kasvuun. Jotain yksittäisiä harppauksia voi tulla, mutta ei mitään trendinomaista alusten koon kasvattamista, RCCL:n alusten rakennuttamisesta 23 vuotta vastannut johtaja Harri Kulovaara kertoo Bloombergille.
 
Aluskoon sijasta miamilaisvarustamo keskittyy pitämään risteilyvieraat onnellisempina. Parempi palvelu alkaa lyhyemmistä satamien kääntöajoista, kun matkustajat pääsevät hytteihinsä nopeammin. Teknologioiden avulla matkustajien lomat voidaan räätälöidä juuri heille sopiviksi.
 
Risteilybisneksessä on käynnissä uusien alusten kiihkeä rakennusbuumi, suoranainen kilpavarustelu. Markkinoille tulee väistämättä lisää kapasiteettia aikana, jolloin eräät markkinat alkavat näyttää jo notkahduksen merkkejä.
 
RCC:n kova kilpailija, maailman suurin risteilyvarustamo Carnival Corporation antoi viime viikolla tulosvaroituksen ensi vuodelle, ja varoitus sai muidenkin risteilyalan yhtiöiden osakekurssit notkahtamaan.
 
CEO haastaa paitsi kilpailijat, myös matkustajat
 
Royal Caribbean Cruisesin toimitusjohtajana vuodesta 1988 työskennellyt norjalainen Richard D. Fain on Suomenkin telakoilla erittäin hyvin tunnettu ja arvostettu varustamopomo. Vuosien saatossa Fain on tilannut paljon laivoja suomalaistelakoilta Helsingistä ja Turusta.
 
Fain huomauttaa siitä, että markkinakakkonen Royal Caribbean on aina ollut risteilybisnesten innovoija ja uusien keksintöjen tuoja. RCC:n ensimmäinen alus, Wärtsilän Helsingin telakalla vuonna 1970 valmistunut m/s Song of Norway oli alansa ensimmäinen yksinomaan lämpimille merille rakennettu risteilyalus, jonka aurinkokannella oli vieläpä uima-allas.
Vuosien mittaan RCC on tuonut markkinoille suuren määrän muitakin uutuuksia, kuten vuonna 1998 valmistuneelle m/s Voyager of the Seas -alukselle tehdyn luistelukentän ja kiipeilyseinämän. Fainin mukaan jääkenttä vaatii runsaasti kokeiluja jäähdytyslaitteista Karibian oloissa. Hän sanoo myös yllättyneensä kiipeilyseinän läpilyönnistä ja suuresta suosiosta.
 
– Nämä esimerkit osoittavat, että risteilyt eivät ole vain ikääntyneitä henkilöitä varten, vaan nämä aktiivilomat sopivat yhtä hyvin uusia elämyksiä haluaville kaikenikäisille ihmisille, Fain perustelee näkemyksiään risteilybisnesten muutoksista Bloombergille.
 
Fain tunnetaan myös siitä, että hän haluaa itsekin kokeilla alustensa uusimpia laitteita ja vempaimia. Hän on haastanut matkustajia muun muassa surfauskilpailuissa alusten aaltoaltaissa tai kilpaillut henkilökunnan juhlissa baarimikkojen kanssa siitä, kuka kaataa yhdellä kädellä nopeimmin seitsemän Martinia läikyttämättä.
 
– Ainakaan minua ei kukaan voi pitää minään nuorena millenniaalina, vaikka itse tunnen välillä sellainen olevani, 71-vuotias Fain kuittaa.
 
Miamin ideapaja suoltaa uusia keksintöjä laivoille
 
Kahden viime vuoden aikana Richard Fain on varmistanut sen, että luovuus ja innovatiivisuus pysyvät tärkeinä osina Royal Caribbeanin yrityskulttuuria. Hän on avannut keksintöpajan eli hienommin sanottuna innovaatiolaboratorion RCC:n Miamissa sijaitsevan pääkonttorin yhteyteen.
 
Laboratorion toimintoihin osallistuvat Royal Caribbeanin kaikkien kuuden tytärvarustamon johtajat, mukaan lukien varustamon hienostuneempien brändien kuten Celebrity Cruisesin ja Azmaran viskaalit. Labrassa työskentelee noin150 kokopäivätoimista työntekijää, joista suuri osa on palkattu kilpailijoiden kuten Walt Disney Companyn leivistä.
 
Eräitä luovimpia ratkaisuja kokeillaan Luolaksi (the Cave) kutsutussa tilassa, jossa keksijät käyttävät 3d-laseja virtuaalisilla käytävillä tai seikkailumaailmoissa liikkuessaan. Muissa laboratorion tiloissa testataan prototyyppejä uusista hyteistä, jotka on rakennettu merirosvotyyliin tai Jules Vernen tieteisromaanien mukaisesti.

Eräät Fainin ideapajan esittämistä ratkaisuista todellakin nopeuttavat vaikkapa alukselle siirtymistä floridalaisissa Miamin ja Fort Lauderdalen satamissa. Risteilyvieraat voivat ladata passin informaationsa siirtyä kasvojentunnsituksen jälkeen laivalle vähemmässä kuin 10 minuutissa. RCC:n digihankkkeista vastaava johtaja Jay Schneider kutsuu tätä kääntöajan palvelua ”from car to bar under 10 minutes” -nimellä.

Jo tämän talven aikana Royal Caribbean lisää digisovelluksiinsa koko ajan uusia säätöjä, joiden avulla risteilyvieraat voivat säätää hyttiensä ilmastoinnin jo ennen niihin menemistä, tehdä pöytävarauksia ja tilauksia ravintoloissa älypuhelimillaan – pyynnöstä drinkit kiikutetaan juuri sinne minne asiakas ne laivalla haluaa.

– Ihmisten odotukset lomiltaan ovat muuttuneet ja kehittyneet vuosien varrella dramaattisesti. Risteilyalan yritykset ovat menestyneet juuri siitä syystä, että ne kehittelevät tuotteitaan asiakkaiden tarpeita vastaaviksi, Richard Fain sanoo.

Niin tai näin, risteilylomat vetävät jatkuvasti uusia asiakasvirtoja. Tänä vuonna alalla maailmassa ylletään kaikkien aikojen ennätykseen eli 28 miljoonaan matkustajaan, risteilyalan etujärjestö CLIA ennusti joulukuun alussa.
 
Jaa artikkeli