Laivojen rikkivalvonta käynnistyi vuodenvaihteessa tehotarkastuskampanjalla, jonka aikana Trafi teki yhteensä 48 rikkitarkastusta Suomen satamissa käyneille laivoille. Tarkastusten yhteydessä otetuista näytteistä vain yhdestä löytyi rikkipitoisuuden ylitys.
– Tehovalvonnan perusteella voi sanoa, että rikkidirektiivin tuomat velvoitteet on yleisesti ottaen omaksuttu hyvin merenkulun toimijoiden piirissä ja tarkastetuilla aluksilla oltiin hyvin tietoisia direktiivistä, kiittää osastonjohtaja Juha-Matti Korsi.
Mikäli tarkastuksissa havaitaan rikkipitoisuuden ylityksiä, annetaan tapaukset syyteharkintaan ja niistä informoidaan myös aluksen lippuvaltion viranomaisia. Löydetyn rikkipitoisuuden ylityksen lisäksi tehotarkastuskampanjan aikana annettiin myös muutama lievä huomautus ja dokumentoinnissa oli havaittavissa pieniä, kokemattomuuteen liittyviä puutteita. Trafi onkin jakanut kampanjan aikana yhdessä Finnpilotin kanssa infolehtisiä uusista määräyksistä ja niiden vaikutuksista alusten henkilökunnalle.
– Nyt valvonnan käynnistymisvaiheessa katsoimme huomautuksen riittävän, mutta tulevaisuudessa tulemme kirjaamaan erittäin herkästi pienemmätkin poikkeamat. Valvonnan tarkoituksena on pitää tiukasti kiinni siitä, että toimintaedellytykset ovat kaikille samat eikä
Rikkivalvontatarkastuksia tehtiin sekä satamavaltiotarkastusten yhteydessä että alusprofiloinnin perusteella riskiperusteisesti kohdistettuna. Muiden EU-maiden tarkastustahtiin verrattuna Suomessa tehtiin määrällisesti alkuvuoden tehokampanjan aikana esimerkillinen määrä tarkastuksia.
Alueellisesti tarkasteltuna tarkastuksia suoritettiin läntisellä tarkastusalueella 22, itäisellä 12, pohjoisella 8 ja eteläisellä 6.
Laivojen polttoainetta koskeva rikkipitoisuuksien valvonta alkoi 1.1.2015. Trafin tehtävänä on yhdessä Rajavartiolaitoksen kanssa valvoa rikkidirektiivin ja sen taustalla olevan IMOn päätöksen noudattamista. Tarkastukset suorittavat Trafin satamavaltiotarkastajat, jotka myös koulutetaan ja valtuutetaan rikkidirektiivin mukaiseen valvontaan.