Risteilyalusten päästöistä raju riita: tutkijat ja Carnival sotajalalla

Tuore tutkimus on synnyttänyt rikinkatkuisen riidan ympäristöväen ja varustamoiden välillä. Tutkimustalo T&E väittää Carnivalin alusten päästäneen vuonna 2017 kymmenen kertaa enemmän rikkiä Euroopan ilmakehään kuin maanosan kaikki 260 miljoonaa autoa yhteensä. Maailman suurin risteilyvarustamo tyrmää tulokset epätarkkoina ja harhaanjohtavina.

Kestävän kehityksen tutkimuslaitos Transport & Environment on julkistanut karut tulokset toissa vuonna tehdystä meriliikenteen ilmastosyynistä. Sen mukaan risteilyvarustamot ovat liikenteen suurimpia ilmansaastuttajia Euroopassa.

Vuonna 2017 toteutetussa ja nyt julkistetussa tutkimuksessa Carnival Corporationin alusten rikkipäästöt arvioitiin kymmenen kertaa suuremmiksi kuin koko Euroopan henkilöautokannan. Toisen suuren eli Royal Caribbean Cruisesin alukset päästivät rikin oksideja ilmaan neljä kertaa enemmän kuin maanosan 260 miljoonaa henkilöautoa.

Suurimpia kärsijöitä ovat Välimeren maat Espanja, Italia ja Kreikka, joiden perässä tulevat Ranskan ja Norjan rannikot. T&E:n listoilla risteilyalusten rikkipäästöt saastuttavat eniten hengitysilmaa Barcelonassa, Palma de Mallorcalla ja Venetsiassa. Ilman laatu on samasta syystä heikkoa myös Civitavecchiassa eli Rooman ulkosatamassa ja Southamptonissa.

Typpipäästöissä risteilyalukset pärjäävät paremmin, sillä tutkijoiden mukaan risteilyalusten typpipäästöt olivat samaan aikaan mitattuna noin 15 prosenttia Euroopan autokannan päästöistä. Esimerkiksi Marseillessa käyneet 57 risteilyalusta päästivät typen oksideja ilmaan saman verran kuin neljäsosa kaupungin 340 000 henkilöautosta.

Silti typen oksidit ovat merkittävä ympäristöhaitta monissa maissa, kuten Norjassa, Tanskassa, Kreikassa, Kroatiassa ja Maltalla, joiden rannikoilla vierailevat risteilyalukset saastuvat enemmän ilmaa kuin näiden maiden omat autokannat yhteensä.

Tutkijat usuttavat viranomaisia tiukentamaan rajoituksia

T&E:n raportti yllyttää Euroopan maita ottamaan nollapäästöt linjakseen satamien päästöissä. Niin ikään tutkijat kehottavat viranomaisia luomaan ankarampia päästörajoituksia muillekin merialueille kuin missä niitä nykyään on. Tällä hetkellä alusten tiukimmat päästörajoitukset ovat käytössä Pohjanmerellä, Itämerellä ja Englannin kanaalissa, Marex kirjoittaa.

Tutkijat sanovat analysoineensa kaikkiaan 203 risteilyaluksen kulkureittejä vuonna 2017. Reittejä seurattiin laivojen automaattisen tunnistusjärjestelmän AIS:n (automated identification system) avulla ja liikenteen seuranta käsitti Euroopan talousalueen meret.

Päästöjen mittauksissa noudatettiin merenkulkujärjestö IMO:n tuoreimpia GHG (greenhouse gas) -menetelmiä. Tutkijat sanovat olettaneensa kaikkien alusten käyttäneen kulloisillakin merialueilla voimassa olevia polttoainesääntöjä esimerkiksi rikkipitoisuuden ylärajojen suhteen.

Carnival tanakasti eri mieltä: autoja ja laivoja ei voi verrata

Rikkitutkimuksen yhdeksi suureksi syntipukiksi nimetty Carnival Corporation on julkaissut oman vastineensa, jossa varustamo kutsuu T&E:n tutkijoiden johtopäätöksiä epätarkoiksi, harhaanjohtaviksi ja asiaankuulumattomiksi.

Varustamon mielestä tutkimusmenetelmät perustuvat ”parhaisiin arvauksiin” eivätkä ne anna oikeaa kuvaa risteilyalusten pakokaasupäästöistä. Carnival huomauttaa myös siitä, että dieselautoissa käytettävä polttoaine ei edes kelpaa käytettäväksi meripolttoaineena, joten laivojen ja autojen vertailu on vähän sama asia kuin päärynöiden ja melonien rinnastaminen keskenään.

Yhdysvaltalainen Carnival Corporation korostaa sitä, että sen kaikkien Euroopassa liikennöivien tytärbrändien risteilyalukset käyttävät jo nyt laadukkaampia ja puhtaampia polttoaineita kuin mitä IMO:n säännöissä edellytetään. Yhtiö sanoo olevansa myös edelläkävijä puhtaammin palavan LNG:n käytössä ja satamien maasähköhankkeissa, joihin se on viime vuonna investoinut yli sata miljoonaa dollaria.

Lisää aiheesta:

One Corporation to Pollute Them All (pdf)

Energy & Emissions

Teksti:Markku Pervilä

Jaa artikkeli
Stena Banneri