Risteilylaivat eivät ota riskejä Somalian rannikolla

Merirosvous Somalian rannikolla huipentui vuosikymmenen alussa, mutta monet alueella liikkuvat laivat, risteilylaivat näiden joukossa, eivät edelleenkään ota riskejä, vaan käyttävät yksityisten yhtiöiden tarjoamia turvapalveluita.

Marella Cruisesin Marella Discovery. Kuva TUI.

Brittiläisen Marella Cruises -yhtiön Marella Discovery purjehti alueella marras-joulukuun vaihteessa matkalla Aqabasta Muscatiin. Ennen laivan lahtöä Aqabasta sen päällikkö kertoi matkustajille, että täällä laivaan oli noussut turvayhtiön tiimi ja ennen laivan saapumista Bab-el-Mandebin salmeen, joka erottaa Arabian niemimaan Afrikasta, laivaan lastattaisiin tiimin tarvitsema aseistus.

Danny, kuusihenkisen tiimin johtaja, kertoi palvelleensa kahdeksan vuotta Britannian merijalkaväessä ennenkuin siirtyi yksityiselle turvayhtiölle; Protection Vessels International (PVI), jonka palveluita Marella Cruises käyttää, pitää päämajaansa Tivertonissa läntisessä Englannissa.

Kysymykseen minkälaisia aseita laivaan lastattaisiin, Danny kertoi, että kyseessä ovat sotilasaseet – puoliautomaattiset rynnakkökiväärit ja muun muassa yönäkölasit. Lisäksi mukaan olisi tulossa suuri määrä ammuksia.

Kunkin laivaan nousun jälkeen tiimi tapaa aluksen päällikön ja käy läpi tämän kanssa asiaan liittyvät rutiinit. Tiimi tarkastaa aluksen tarkoituksenaan löytää paikat, joista merirosvot mahdollisesti saattaisivat yrittää nousta laivaan. Yksi tiimin jäsenistä päivystää koko sen ajan, mikä laivalta kuluu riskialueen läpi purjehtimiseen.

Matkan edetessä Marella Discovery pysähtyi Punaisen meren eteläosassa, jossa sitä odotti PVI:n käyttamä tukialus. Aseet ja muu varustus tuotiin laivaan pikaveneellä ja koko toimitus oli ohi muutamassa minuutissa.

PVI:n tukialus Punaisella merellä.

Dannyn mukaan työn eräs suurimmista haasteista koskee sitä, miten ja missä aseet voidaan tuoda pois asiakkaan laivasta. Egyptissä ja Intiassa tämä ei ole mahdollista ollenkaan, vaan vastassa ovat ankarat poliisi- ja oikeustoimet.

Dannyn mukaan Oman on PVI:n suosikki tässä suhteessa. Maalla on läheiset suhteet Britanniaan, joka avasi logistiikkatukikohdan sikäläisessä Duqmin satamassa viime kesänä ja jonne on tulossa brittiläinen maavoimien tukikohta maaliskuussa 2019.

Bab-el-Mandebin salmeen saapumista edeltävänä iltana Marella Discoveryn ulkokansien valaistusta vähennettiin ja normaali valaistus palautettiin vasta laivan lähestyessä Muscatia. Matkustajat määrättiin pysyttelemään sisätiloissa laivan kulkiessa salmen läpi ja siirtymään pois ikkunoiden ääreltä siinä tapauksessa, että päällikkö kuuluttaisi sanat “safe haven”.

Aseet ja muu varustus tuotiin laivaan.

Dannyn mukaan risteilylaivat eivät ole merirosvojen ykköskohteita: Marella Discovery kulki Bab-el-Mandebin läpi liki 21 solmun vauhdilla ja matkaa vesirajasta alimmalle ulkokannelle on kymmenen metriä. Nämä asiat tekevät laivaan nousemisen vaikeaksi – ilman turvamiehiäkin.

Lisäksi risteilylaivoilta merirosvot voivat odottaa saavansa vain matkustajien käteisvarat ja arvoesineet. Tankkeri öljylasteineen on tässä mielessä paljon kiintoisampi kohde, koska öljy on helpompi muuttaa rahaksi ja tankkereihin on huomattavasti helpompi nousta kuin risteilyaluksiin. Monet turvapalveluita käyttävät laivat laittavat AIS-järjestelmään tiedotteen “armed security on board”, joka jo itsessään toimii tehokkaana rosvojen karkoittajana.

Teksti Kari Reinikainen

Kuva Kari Reinikainen ja Marella Cruises

 

Jaa artikkeli
Stena Banneri