Sähkövika katkaisi ydinmurtajan koeajot

Venäläisen jäänmurtaja Arktikan matka on katkennut sähkömoottorin hajoamiseen Suomenlahdella tehdyissä merikoeajoissa. Vika viivästyttää entisestään jo muutenkin reippaasti myöhästyneen ydinmurtajan valmistumista.

Tuoreimpien arvioiden mukaan venäläismurtajan piti tulla luovutekseen toukokuussa. Tästä päivämäärästä kuitenkin livetään, sillä Arktikan tyyrpuurin puoleisia propulsiolaitteita pyörittävä sähkömoottori hajosi merikoeajoissa 4. päivä helmikuuta. Alus on nyt siirretty takaisin Pietarin telakalle korjattavaksi.

Jos koko 300 tonnia painava sähkömoottori joudutaan vaihtamaan uuteen, aluksen luovutus siirtyy hamaan tulevaisuuteen. Alun perin 580 miljoonaa dollaria maksavan Arktikan piti valmistua jo vuonna 2017, venäläislehti Kommersant kirjoittaa.

Uudet murtajat – perinteiset nimet

Reaktorinsa mukaan LK60Ya-tyyppinen n/s Arktika ja sen sisaralukset ovat monella tapaa uuden venäläisen murtajastrategian keskiössä. Venäjän hallituksen nykyisen arktisen strategian mukaan Rosatomflotin murtajat tulevat pitämään 6 000 kilometrin mittaisen Koillisväylän auki koko vuoden ajan.

Arktikan kaksi RITM-200 -ydinreaktoria takaavat sille 175 megawatin tehot, joten kyseessä on yksi maailman kaikkien aikojen vahvimmista siviilikäyttöön rakennetuista laivoista.

Arktika ja sen sisarlaivat Ural ja Sibir painavat 33 500 tonnia ja ovat 173 metriä pitkiä murtajamammutteja. Alukset on nimetty uudelleen perinteisten neuvostoaikojen ydinmurtajien muistoksi, Marex kirjoittaa.

Näillä näkymin Arktika aloittaa uudet merikoeajot Suomenlahdella maaliskuussa tai huhtikuussa, jolloin sen ydinreaktoreita aletaan myös kokeilla. Uralin ja Sibirin odotetaan valmistuvan palveluskäyttöön 2022.

Jaa artikkeli