Sts-lastinsiirrot avuksi arktiseen tankkeripulaan

Jamalin kaasukenttien odotettua nopeampi avautuminen on synnyttänyt Jäämerelle uudenlaisen logistisen pullonkaulan. LNG-lasteja siirretään Norjan pohjoisilla vesillä laivasta laivaan, koska järeitä Arc7-jääluokan tankkereita ei ole nykyisiin liikennemääriin nähden tarpeeksi.

Sovcomflot completes the first Yamal LNG transfer using its LNGC Pskov Photo: SCF
Venäläinen SCF-varustamo ei Sovcomflot toteutti viime viikolla tällaisen sts (ship-to-ship) -lastinsiirron, jossa Sabettasta tullut 170 000 kuutiometrin LNG-kuorma siirrettiin japanilaisen Mitsui OSK Linesin ja kiinalaisen Cosco Shippingin yhdessä omistamalta arktiselta tankkerilta Vladimir Rusanovilta toiseen laivaan eli m/t Pskoviin.
 
Sts-lastinsiirto toteutetiin Honningsvagin ankkuripaikalla Pohjois-Norjassa. Norjassa on kaikkiaan neljä samanlaista lastauspaikkaa, joita valvoo sikäläinen Tschudi -niminen yhtiö, Reuters kertoo.
 
Lastinsiirto Norjassa lyhentää Arc7-alusten edestakaista matka-aikaa 20 vuorokaudesta lähemmäs 12 matkapäivää Venäjän Arktikan ja Euroopan välillä. Lastinsiirtoon Norjassa kuluu noin kolme päivää.
 
Lastinsiirrolla järeä kalusto tehokkaaseen käyttöön
 
Sovcomflotin mukaan vastaava siirto-operaatio on parhaillaan käynnissä Kanadan Teekayn omistaman m/t Edduard Tollin ja Flex LNG:n m/t Flex Endeavourin välillä.
 
Jamal LNG:n kolmas vaihe on saatu ennakkoon suunniteltua aiemmin täyteen tuotantoon, mutta kaikki laivat eivät vielä ole valmistuneet. Muutenkin tuottaja on huomannut, että välilastauksella kalliit arktiset erikoisalukset eli Arc7-tankkerit kannattaa keskittää vain vaikeisiin pohjoisiin olosuhteisiin.
 
Mitsui OSK Lines suunnittelee jo venäläisen Novatekin kanssa vastaavaa välilastausterminaalia Kamtshatkan niemimaalle Venäjän Kaukoidän puolelle.
 
Jaa artikkeli
Paroc Banneri