Uusi superlatiivi rakennettiin kiinalaisella Yangzi Xinfu Shipbuilding -telakalla. Se on 399,9 m pitkä, 61,3 m leveä ja ui 17 metrin syväydellä. Pääkoneena on 11-sylinterinen WinGD 92 tyyppinen diesel, joka kehittää noin 71 MW tehon. Service nopeus on 22,5 solmua, mihin myötävaikuttaa myös Silverstreamin ilmakuplajärjestelmä vedenalaisessa rungossa. Apukoneiston teho 22 MW, joka käytetään tarvittaessa 2000 jäähdytyskontin kuljettamiseen. Aputehoa tuottaa myös akseligeneraattori.
Kontteja lastataan 25 kerrokseen. Kuollut paino on 240.000 tdw. Laivan tilaaja oli Seaspan Corporation, joka on pitkäaikaisrahdannut aluksen MSC-yhtymälle. ”MSC Loreton” omistaja on Seaspan Corporation ja MSC toimii operaattorina. Rahoituksen järjesti China’s Bank of Communications Financial Leasing (Bocomm Leasing).
Tällä hetkellä ”MSC Loreto” ja sen vähän aikaisemmin valmistunut sisar ”MSC Irina” ovat maailman suurimmat konttialukset. Aiemmin tämä titteli kuului ”OOCL Spain” alukselle, jonka kapasiteetti on 24.188 TEU. Uusi MSC:n sarja käsittää yhteensä kuusi samanlaista alusta.
Teksti: Mikko Niini