Tallink-konsernin tulos kääntyi voitolliseksi

”Tavoitteenamme on nyt ylläpitää kannattavuutta kahden seuraavan vuosineljänneksen aikana ja samalla jatkaa kriisikausien aikana kertyneiden velkojemme vähentämistä,” Tallink-konsernin toimitusjohtaja Paavo Nõgene kommentoi.

Tallink-konsernin uusin laiva, MyStar, aloitti liikennöinnin Helsinki-Tallinna-reitillä joulukuussa 2022. Kuva: Tallink

Tallink-konsernin tulos on kääntynyt jälleen voitolliseksi ensimmäisen vuosineljänneksen pienen tappion jälkeen.

Vuonna 2023 yhtiön reiteillä on laivojen ulosvuokrausten takia vähemmän säännöllisessä liikenteessä olevia laivoja, minkä lisäksi rahtikapasiteetti on pienempi vuoteen 2022 verrattuna sillä rahtilaiva Sea Wind myytiin vuoden 2022 keväällä.

Tallink-konsernin laivoilla matkusti vuoden 2023 toisen vuosineljänneksen aikana yhteensä 1 541 081 miljoonaa matkustajaa, mikä on 0,7 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna samalla ajanjaksolla (1 552 174 matkustajaa 2022/Q2). Yhtiö kuljetti vuoden 2023 toisella neljänneksellä 22 prosenttia vähemmän rahtiyksiköitä edellisvuoden vastaavaan neljännekseen verrattuna. Kuljetettuja rahtiyksiköitä oli vuoden 2023 toisella neljänneksellä yhteensä 85 359, kun edellisvuoden vastaavalla jaksolla niitä kuljetettiin 109 380.

Pienemmistä liikennemääristä huolimatta yrityksen liikevaihto kasvoi vuoden 2023 toisella neljänneksellä edellisvuoden vastaavaan jaksoon verrattuna 11,5 prosenttia yhteensä 229,7 miljoonaan euroon (206,0 miljoonaa euroa 2022/Q2). Konsernin tulos ennen korkoja, veroja ja poistoja (EBITDA) kasvoi edellisvuodesta 138,7 prosenttia yhteensä 68,5 miljoonaan euroon (28,7 miljoonaa euroa 2022/Q2). Vuoden 2023 toisen neljänneksen nettovoitto oli 33,4 miljoonaa euroa (671 000 euron nettotappio 2022/Q2).

Ensimmäisen vuosipuoliskon tulos nousi kannattavaksi

Vuoden toisen neljänneksen vahvan tuloksen myötä yritys ylsi ensimmäistä kertaa vuoden 2015 jälkeen kannattavaan ensimmäisen vuosipuoliskon tulokseen.

Yhtiön seitsemällä vuoden 2023 ensimmäisen puoliskon aikana säännöllisessä liikenteessä olleella laivalla (joiden lisäksi yhtiö liikennöi kahta rahtilaivaa) matkusti vuoden 2023 ensimmäisellä puoliskolla yhteensä 2 590 858 matkustajaa, mikä on 14 prosenttia enemmän kuin viime vuoden ensimmäisellä puoliskolla (2 272 435 matkustajaa). Vuoden 2023 ensimmäisellä puoliskolla kuljetettujen rahtiyksiköiden määrä väheni 18,6 prosenttia edellisvuoden samaan jaksoon verrattuna, ja rahtiyksiköitä kuljetettiin yhteensä 172 091 kappaletta (211 318 yksikköä vuoden 2022 ensimmäisellä puoliskolla).

Konsernin liikevaihto kasvoi vuoden 2023 ensimmäisellä puoliskolla edellisvuoden samaan jaksoon verrattuna 28,4 prosenttia yhteensä 400,9 miljoonaan euroon (vuoden 2022 ensimmäisellä puoliskolla 312,2 miljoonaa euroa). Vuoden 2023 ensimmäisen puoliskon tulos ennen korkoja, veroja ja poistoja (EBITDA) oli 95,6 miljoonaa euroa, mikä on 439 prosenttia enemmän kuin vuoden 2022 ensimmäisellä puoliskolla (17,7 miljoonaa euroa). Vuoden 2023 ensimmäisen puoliskon nettovoitto oli 28,0 miljoonaa euroa (vuoden 2022 ensimmäisen puoliskon nettotappio 40,7 miljoonaa).

Tallink jatkaa lainalyhennysten maksamista ja velan vähentämistä, ja konsernin nettovelka oli vähentynyt 31.12.2022 jälkeen 73,7 miljoonaa euroa. Yrityksen likviditeetti pysytteli vuoden 2023 toisen neljänneksen lopussa edelleen vahvana, sillä konsernin rahavarat olivat yhteensä 57,6 miljoonaa euroa (vuoden 2022 toisen neljänneksen lopussa 90,6 miljoonaa euroa) ja konsernilla oli 135,0 miljoonan euron verran käyttämättömiä luottolimiittejä (116,7 miljoonaa euroa 30.6.2022). Maksuvalmiuspuskuri (rahavarat ja käyttämättömät luottolimiitit) oli vuoden 2023 toisen neljänneksen lopussa yhteensä 192,6 miljoonaa euroa (207,3 miljoonaa euroa 30.6.2022). Yrityksen nettovelan suhde EBITDA:aan oli 3,1. Yrityksellä oli vuoden 2023 ensimmäisen puoliskon lopussa yhteensä 39 149 osakkeenomistajaa.

Yritys jatkoi vuoden 2023 ensimmäisellä puoliskolla investoimista laivaston uudistuksiin sekä teknisiin päivityksiin yhteensä 16,2 miljoonalla eurolla.

Ulosvuokrausten vaikutukset kiistattomia

– Vuoden 2023 ensimmäisen puoliskon tulos on osoitus siitä, että olemme tehneet viime vuosina oikeita päätöksiä nopeuttaaksemme koronakriisistä toipumista. Laivojen ulosvuokrausten myönteiset vaikutukset ovat kiistattomat, etenkin nyt, kun kuluttajien matkustusvalintoihin kohdistuu edelleen paineita kohonneiden elinkustannusten takia. Tämänhetkisenä strategianamme on liikennöidä säännöllisiä reittejämme optimaalisella määrällä laivoja sekä vuokrata muita laivojamme, mikä auttaa meitä liiketoimintamme elvyttämisessä, kommentoi Tallink-konsernin toimitusjohtaja Paavo Nõgene kommentoi yhtiön tulostiedotteessa.

– Tavoitteenamme on nyt ylläpitää kannattavuutta kahden seuraavan vuosineljänneksen aikana ja samalla jatkaa kriisikausien aikana kertyneiden velkojemme vähentämistä. Neljällä pääreitillämme parhaillaan liikennöivät laivat tuottavat hyviä tuloksia, mutta kasvunvaraakin on, mikäli kotimarkkinoitamme laajemman alueen matkustajamäärät sattuisivat lähtemään lähivuosina nousuun. Lyhyen aikavälin suunnitelmana on jatkaa saman liiketoimintamallin noudattamista kuin viime vuosina käyttämällä säännöllisen liikenteen ja laivojen ulosvuokrausten yhdistelmää, kunnes nykyisillä pääreiteillämme tai muualla kasvava kysyntä edellyttää lisäkapasiteettia, Nõgene jatkaa.

– Olemme edelleen kiitollisia asiakkaillemme ja työntekijöillemme, jotka ovat ymmärtäneet toimintaan liittyvien päätösten tärkeyden. Kiitämme myös uskollisia osakkeenomistajiamme, jotka eivät lakanneet uskomasta epävarmoista ajoista selviämiseen.

Vaula Aunola

Jaa artikkeli