Baltic Queenille tehtiin viime syyskuussa potkurien lapojen päivitys, joka vähensi aluksen polttoaineen kulutusta 13 prosenttia kuluneiden yhdeksän kuukauden aikana. Potkurinlavat korvattiin uusilla Konsberg Maritime Sweden Ab:n suunnittelemilla ja valmistamilla lavoilla. Ne on suunniteltu erityisesti Baltic Queenin tyyppiselle laivalle ja sen käyttämille nopeuksille.
Polttoaineenkulutuksen ja päästöjen vähentämisen lisäksi syksyllä 2023 suoritetut vedenalaiset analyysit osoittivat myös aluksen tuottaman vedenalaisen melun vähentyneen. Tallink mittasi laivan tuottamaa vedenalaista melua yhteistyössä Tallinnan teknillisen yliopiston TalTechin kanssa. Melua mitattiin ennen telakointia 30.8.-4.9.2023 sekä sen jälkeen 15.-25.9.2023. Mittaustulokset osoittavat, että uusilla potkurin lavoilla 17,6 solmun nopeudella liikkuvan laivan melutaso on 20 – 20 000 Hz taajuuksilla 8 ± 5 dB matalampi, ja 40 Hz taajuudella jopa 16 ± 5 dB:ä matalampi.
Säästöä tonnistomaksuissa
Baltic Queenin potkurin lapojen päivityksen tulokset, yhdistettynä muihin teknisiin ja operatiivisiin ratkaisuihin Baltic Queenin ympäristövaikutusten vähentämiseksi, ovat nostaneet aluksen Environmental Ship Indeksin (ESI)* verrattavaksi yhtiön uusimpien ja ympäristöystävällisimpien Megastar- ja MyStar-laivojen kanssa.
Baltic Queenin ESI-indeksin ylittäessä nyt 94 pistettä (maksimi on 100 pistettä), tämä on myös johtanut huomattaviin taloudellisiin säästöihin. Tallinnan satama tarjoaa yli 80 pistettä saavuttaville aluksille 14 prosentin alennuksen ja yli 65 pistettä saavuttaville aluksille 8 prosentin alennuksen tonnistomaksusta. Kaikilla Tallinkin laivoilla, jotka vierailevat Tallinnan satamassa, on yli 65 pistettä ylittävä ESI-indeksi, joten kaikki saavat ympäristöalennuksen satamamaksuista.
– Suoritimme laajan analyysin ennen uusien potkurien lapojen pilottiprojektia tiiviissä yhteistyössä lapojen valmistajan ja päämoottorivalmistajamme kanssa. Tämä projekti on todellinen win-win-win meille, sillä se on mahdollistanut tehokkuuden parantamisen ja polttoaineenkulutuksen, päästöjen sekä vedenalaisen melun ja aluksen tärinätasojen vähentymisen. Matkustajien mukavuustaso on parantunut merkittävästi laivan perähyteissä. Ja kaiken lisäksi uudistus on tuonut huomattavia kustannussäästöjä. Projekti on siis ollut hyväksi ympäristölle, asiakkaillemme ja tuloksellemme. Nyt meidän tarvitsee vain löytää lisää tämänkaltaisia projekteja, Tallink Gruppin Chief Captain ja Head of Ship Management Tarvi-Carlos Tuulik sanoo.
Tallink kertoo arvioivansa parhaillaan, missä määrin vastaavaa ratkaisua voidaan hyödyntää yhtiön muilla laivoilla.
Vaula Aunola