UPM Logisticsin maailmanlaajuisista merikuljetuksista vastaava johtaja Lauri Rikala sanoo nyt tehdyn Spliethoff -järjestelyn turvaavan pitkällä sihdillä kestävän kehityksen mukaisen, kilpailukykyisen ja luotettavan laivausratkaisun metsäjätin bisneksille ja asiakkaille.
Spliethoff Groupiin kuuluva Bore kertoi jo eilen kiinalaiselta Wuhu Shipyardilta tilatuista kolmesta LNG-käyttöisestä rolo-aluksesta, jotka tulevat pitkällä aikarahtauksella UPM:n liikenteeseen vuosina 2021-22.
UPM:n Lauri Rikalan mukaan Boren laivoilla ja nyt kerrottuilla Wijnne Barendsin aluksilla on merkittäviä eroja muussakin kuin koossa: Boren lastinottokyvyltään noin 6 300 tonnin alukset ovat hiukan suurempia kuin Wijnne Barendsin noin 5 500 tonnin laivat.
– Wijnne Barendsin alukset ovat perinteisiä lolo-laivoja. Nämä alukset sopivat hyvin UPM:n sellun ja muiden metsäteollisuustuotteiden kuljetuksiin Euroopassa, Rikala kertoo.
Kummankin varustamon 1A-jääluokan alukset työllistävät yhteensä noin 60 merenkulun ammattilaista.
LNG-käyttöiset alukset suunniteltiin yhdessä
Hän huomauttaa siitä, että kaikki seitsemän uudisrakennusta käyttää polttoaineena puhtaampaa LNG:tä eli nesteytettyä maakaasua.
– LNG vähentää hiilidioksidin päästöjä neljänneksen verrattuna muihin meripolttoaineisiin. Typen oksidit putoavat 85 prosenttia ja rikkioksidit lähelle nollaa. Myös hiukaspäästöt alenevat nollan tuntumaan, Rikala kertoo kestävän kehityksen mukaisista polttoaineratkaisuista.
Nyt Spliethoffin kanssa tehty järjestely, jossa UPM:n kaltainen merkittävä rahdinantaja osallistuu uudisrakennusten kehittelyyn laajasti jo alusten suunnitteluvaiheessa ei ole Suomessakaan mikään aivan uusi asia. Rikalan mukaan UPM:n käyttöön tulevia aluksia on suunniteltu yhdessä eri varustamojen kanssa jo aiemminkin, mutta pienemmässä mittakaavassa. Nämä laivat sopivat UPM:n logistiseen strategiaan aivan erityisen hyvin räätälöitynä.
– Suomessa Rauman satama pysyy UPM:n vientikuljetusten ylivoimaisesti suurimpana porttina. Seuraavana on HaminaKotkan satama ja kolmanneksi sijoittuu Pietarsaari, Rikala kertoo logistiikkaketjun alkupään järjestelyistä.
Lähes satavuotias Spliethoff elää metsästä
UPM:n nyt tekemä pitkä aikarahtaussopimus on merkittävä asia lähes sata vuotta vanhalle hollantilaisvarustamolle.
– Metsäteollisuuden kuljetukset ovat aina olleet osa yhtiömme dna:ta. Siksi olemme erittäin tyytyväisiä saadessamme olla mukana UPM:n kestävän kehityksen kuljetuksissa. Ympäristöjalanjäljen pienentäminen on jo pitkään ollut osa Spliethoff Groupin strategiaa ja pyrimme koko ajan kohti vihreämpiä ratkaisuja, vuonna 1921 perustetun varustamon toimitusjohtaja Michael van den Heuvel sanoo yhtiön tiedotteessa.
Spliethoff Group on yksi Alankomaiden suurimmista varustamoyhtiöistä, jonka tyttäriä ovat muun muassa Bore, Wijnne Barends ja Transfennica sekä raskaista projektikuljetuksista tunnettu BigLift Shipping.