Uponnut risteilijä M/S Sea Diamond nostetaan

Ateenan edustalla tapahtuneesta pienen tankkerin uppoamisesta aiheutuneesta öljyvahingosta johtuen Kreikan meriministeriö on määrännyt Santorinin edustalle uponneen Sea Diamondin (ex. Birka Princess) hylyn nostettavaksi. 
Birka Princess oli ensimmäinen Valmet Oy:n Vuosaaren telakan rakentamista risteilylaivoista ja se valmistui 1986 ja maksoi 350 miljoonaa Suomen markkaa. 

Ateenan edustalla tapahtuneesta pienen tankkerin uppoamisesta aiheutuneesta öljyvahingosta johtuen Kreikan meriministeriö on määrännyt Santorinin edustalle uponneen Sea Diamondin (ex. Birka Princess) hylyn nostettavaksi.
Birka Princess oli ensimmäinen Valmet Oy:n Vuosaaren telakan rakentamista risteilylaivoista ja se valmistui 1986 ja maksoi 350 miljoonaa Suomen markkaa.

Alus kuului ahvenanmaalaiselle Birka Linelle, kunnes se myytiin kyproslaiselle Louis Public Co:lle 30 miljoonalla eurolla helmikuussa 2006. Sen jälkeen alus liikennöi M/S Sea Diamond -nimisenä. Birka Princess risteili lähinnä Tukholmasta Maarianhaminaan, mutta se vieraili toisinaan myös Riiassa, Visbyssä, Turussa ja Gdańskissa. Alus peruskorjattiin Lloyds Werft -telakalla Bremerhavenissa Saksassa vuonna 1999. Tuolloin siihen lisättiin mm.uusia luksushyttejä.

Alus ajoi karille 5. huhtikuuta 2007 Aigeianmerellä vain muutamia minuutteja Santorinilta lähtönsä jälkeen. Laivalla raportoitiin olleen yli 1 200 matkustajaa ja 390 miehistön jäsentä. Matkustajista suurin osa oli yhdysvaltalaisia ja saksalaisia. Kahta kadonnutta ranskalaista matkustajaa lukuun ottamatta kaikki laivalla olleet evakuoitiin. Alus upposi Santorinin edustalle noin 140 metrin syvyyteen varhain aamulla 6. huhtikuuta 2007 noin 15 tuntia sen jälkeen, kun laiva oli osunut kiviin ja alkanut vuotaa.

Aluksen päällystö aikoinaan tuomittiin rangaistuksiin karilleajosta.

Jaa artikkeli