EU:n Fit For 55 -ilmastopaketin yksi aloite on vaihtoehtoisten polttoaineiden käytön lisäämiseen pyrkivä FuelEUMaritime , joka muun muassa rajoittaisi aluksella käytettävän energian kasvihuonekaasuintensiteettiä asteittain. Viime kesänä julkaistun asetusesityksen rajoitus koskisi kaikkia yli 5000 bruttovetoisuuden aluksia. Ehdotettu raja aluksen vuoden aikana käyttämän energian kasvihuonekaasuintensiteetille kiristyisi viiden vuoden välein. Lisäksi EU-satamissa tuli käyttää maasähköä tai nollapäästöistä teknologiaa.
Vastaajista yli puolet valitsisi reittien ja nopeuksien optimoinnin
Varustamobarometrissa varustamoilta kysyttiin mitä keinoja ne aikovat käyttää kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseen. Vastaajista hieman yli puolet, noin 55 prosenttia valitsi keinoksi reittien ja kulkunopeuksien optimoinnin. Nestemäisen tai kaasumaisen biopolttoaineen käytön valitsi 45 prosenttia ja fossiilisen öljyn käytön yhdistettynä erilaisiin päästövähennysteknologioihin 40 prosenttia kysymykseen vastanneista.
Vastaajat mainitsivat myös polttoaineen kulutuksen optimoinnin sekä laivojen liikkeiden tarkan suunnittelun. Myös pysyminen kevyissä polttoaineissa otettiin esille ja käyttöön voidaan ottaa myös sekoitepolttoaineita, kun niitä tulee saataville.
– Koko merenkulkuala ympäri maailman etsii kuumeisesti ratkaisuja nollapäästöiseen merenkulkuun. Samanaikaisesti varustamot ottavat käyttöön parhaita markkinoilla olevia teknologioita päästöjen vähentämiseksi, yleensä yhdistellen eri keinoja. Suomalaisille varustamoille on lähivuosina tulossa parikymmentä ympäristöystävällistä uutta alusta, joissa kaikissa on merkittävästi pienemmät päästöt edeltäjiinsä verrattuna, Suomen Varustamot ry:n toimitusjohtaja Tiina Tuurnala toteaa.
Uusien polttoaineiden hinta ja saatavuus voivat tuottaa ongelmia
Varustamoilta kysyttiin myös, mitkä tekijät voivat olla varustamoiden mielestä vähähiilisen energian käytön pullonkauloja. Esitetyistä vaihtoehdoista nousi esille erityisesti uusien polttoaineiden tai energian hinta sekä niiden saatavuus. Näin arvioi 70 prosenttia vastaajista.
– Vaihtoehtoisten polttoaineiden saatavuus on merkittävässä roolissa merenkulun päästöjen vähentämisessä lähivuosina. Osana Fit For 55-pakettia tulisi tehdä kaikki mahdolliset toimenpiteet uusiutuvien ja vähäpäästöisten polttoaineiden saatavuuden ja riittävään jakeluinfran varmistamiseksi sekä hintatason pysymiseen kohtuullisella tasolla, Tuurnala lisää.
Alustekniset seikat ovat pullonkaula vastaajista 45 prosentin ja polttoaineiden/energian jakeluinfrastruktuuri 40 prosentin mukaan.
Fit for 55 tulee nostamaan hintoja
Varustamobarometrin vastaajat kommentoivat, että Fit for 55 tulee nostamaan merkittävästi asiakashintoja. Tarjonta vähenee, kun kaikki eivät taakasta selviä. Pienillä varustamoilla ei ole mahdollista investoida kalliisiin uusiin tekniikoihin. Todettiin myös, että Suomen teollisuuden kilpailukyky heikkenee merkittävästi.
Vaatimuksien epäselvyys hämmentää
Lisäksi vastauksissa mainittiin epävarmuus siitä, miten uusi teknologia soveltuu merenkulkuun. Esimerkiksi, miten tekniikkaa on saatavilla ja millaista on siihen liittyvä turvallisuus. Esille nousi myös epäselvyys eri viranomaisten tai organisaatioiden välillä siitä, millaiset säädökset ovat tulevaisuudessa.
Varustamot katsoivat, että on todella vaativaa ymmärtää, millaisia investointipäätöksiä tulisi tehdä. Esimerkiksi, miten vety tai ammoniakki toimivat, ja onko telakoita, jotka osaavat rakentaa aluksia tällaisella tekniikalla? Kyselyn vastauksissa aikataulu todettiin olevan tiukka, mutta mahdollisia ratkaisuja vähän.
Tutustu varustamobarometriin:
Teksti: Vaula Aunola
Lisää aiheesta:
Vuoden 2021 varustamobarometri: edellisen vuoden koronakuopasta noustiin selvästi
Varustamobarometri kartoittaa Suomen merenkulku- ja varustamoalan suhdannetilannetta ja -näkymiä. Se perustuu kyselyyn, joka kohdistetaan Suomen Varustamot ry:n jäsenvarustamoille, tärkeimmille yhdistykseen kuulumattomille varustamoille ja joukolle Suomen meriliikenteen kannalta oleellisia ulkomaisia varustamoita, joilla on säännöllistä rahtiliikennettä Suomeen. Tätä varustamoiden ylimmältä johdolta kerättävään aineistoon perustuvaa barometria on toteutettu yhtäjaksoisesti vuodesta 2006.