Varustamobarometri kartoittaa Suomen merenkulku- ja varustamoalan suhdannetilannetta ja -näkymiä. Se perustuu kyselyyn, joka kohdistetaan Suomen Varustamot ry:n jäsenvarustamoille, tärkeimmille yhdistykseen kuulumattomille varustamoille ja joukolle Suomen meriliikenteen kannalta oleellisia ulkomaisia varustamoita, joilla on säännöllistä rahtiliikennettä Suomeen.
Linjaliikennettä harjoittaa 50 % vastanneista varustamoista, hakurahtiliikennettä 45 % ja muuta liikennettä loput eli 5 % vastanneista varustamoista. Ainoastaan omaa tonnistoa oli 64 %:lla vastanneista varustamoista. Sekä omaa että vuokrattua tonnistoa oli 27 %:lla vastaajista, ja 9 %:lla oli ainoastaan vuokrattua tonnistoa.
Vuotuisen varustamobarometrin laatii Turun yliopiston Brahea-keskuksen Merenkulkualan koulutus- ja tutkimuskeskuksen yhteydessä toimiva Shortsea Promotion Centre Finland. Varustamobarometri 2021 on toteutettu yhteistyössä Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin, Suomen Varustamot ry:n ja Ahvenmaan maakuntahallituksen kanssa.
Edellisen vuoden koronakuopasta noustiin selvästi
Kysely toteutettiin loka–marraskuussa 2021, ennen kuin omikron-variantista oli tietoa.
Edellisenä vuonna koronapandemia näkyi varustamobarometrin aikasarjoissa syvänä pudotuksena, josta nyt noustiin selkeästi ylöspäin. Myös tulevaisuuden odotukset ovat positiivisia. Toisaalta polttoaineen hinta ja vaikeus palkata merihenkilöstöä ovat yhä selkeämmin tulevaisuuden haasteita.
Varustamobarometrin merenkulkumarkkinoiden suhdanteita kaudella 2021 kuvaava saldoluku nousi 86 pisteeseen, korkeammalle kuin milloinkaan barometrin toteutusaikana. Edellisen kauden pudotus oli toisaalta myös nopea ja raju. Nousua tälle kaudelle ennakoitiin jo vuoden 2020 barometrissa, mutta huomattavasti maltillisemmin. Kuljetuskysyntä elpyi vastanneista 86 % mukaan. Suhdanteiden ennakoidaan jatkuvan positiivisina ja tulevalle kaudelle 49 % vastaajista ennakoi paranevaa kysyntää. Hyvä kehitys näkyi myös varustamoiden liikevaihdossa ja kapasiteetin käyttöasteessa.
– On ilahduttavaa, että yritysten kehitysnäkymät ovat myönteisiä, mutta esimerkiksi matkustajavarustamot ovat menettäneet puolet matkustajistaan ja jatkuvat matkarajoitukset ovat erittäin haastavia, toteaa Ahvenanmaan maakuntahallituksen osastopäällikkö Linnéa Johansson.
Merikuljetusrahtien kilpailu
Kilpailu on koko varustamobarometrin toteutusajan pysynyt kireänä ja siinä on ollut suhteellisesti vähemmän vaihtelua kuin muissa teemoissa. Kilpailutilanne merikuljetusmarkkinoilla koettiin kuitenkin vuonna 2021 vähiten kireäksi varustamobarometrin historian aikana saldoluvun ollessa miinus 23 (Kuva 3.6). Kilpailun ennustetaan kuitenkin saldoluvun perusteella kiristyvän jälleen oleellisesti seuraavan 12 kuukauden aikana. Puolet vastaajista ennakoi kilpailun pysyvän ennallaan.
Merikuljetusrahtien hintoja kuvaava saldoluku on vaihdellut kuluneiden vuosien aikana hyvinkin paljon. Vuonna 2021 luku oli 77 ohittaen edellisen ennätyksen vuodelta 2007. Valtaosa vastaajista raportoi hintojen nousseen, 46 % jopa merkittävästi. Tulevalla kaudella ennusteessa ei hintojen enää ennustettu nousevan niin voimakkaasti, vaikkakin nousevan silti edelleen saldoluvun ollessa 19.
Merkittävimmät kasvun ja kehityksen esteet
Varustamoiden mukaan kapasiteetin rajallisuus ja osaavan merihenkilöstön saatavuus sekä työvoimakustannusten nousu ovat nyt muuttuneessa tilanteessa kasvua rajoittava tekijöitä. Covid-19-pandemia aiheuttaa merenkulkualalle edelleen maailmanlaajuisesti epätasapainoa ja ruuhkautumista.
– Traficomissa seurataan aktiivisesti koronan vaikutuksia merenkulkuun ja raportoidaan tilanteesta valtionhallinnossa. Traficom on saanut hallitukselta tehtäväksi myöntää varustamoille koronatukea, jonka avulla varmistetaan yhteiskunnan kannalta riittävät merenkulun yhteydet, toteaa johtaja Pipsa Eklund, Liikenne- ja viestintävirasto.
Suomen lipun alla purjehtivien laivojen miehistökustannuksia kuvaava saldoluku on edelleen negatiivinen, kuten se on ollut koko barometrin tarkastelujakson historian ajan. Toteutunutta kehitystä kuvaava saldoluku on miinus 79. Vastaajista 79 % mukaan miehistökulut ovat nousseet jonkin verran. Saldoluvun perusteella tulevalla kaudella miehistökustannusten nousu hieman tasaantuisi.
Myös polttoaineen hinta nousi kyselyn mukaan voimakkaasti tällä tarkastelukaudella. Uusien hiilineutraalien polttoaineiden tullessa markkinoille polttoaineen tai energian hinta tulee todennäköisesti tulevaisuudessa edelleen nousemaan. Varustamoista 55 % piti polttoaineen hintaa kasvun esteenä.
Edessä hiilineutraalisuuteen liittyvät haasteet
– Varustamot ovat sitoutuneet kunnianhimoisiin päästövähennystavoitteisiin, varustamoala on jopa esittänyt IMO:n tavoitteen reipasta kiristämistä, niin että maailman merenkulku olisi hiilineutraali vuoteen 2050 mennessä. Kuten barometrin tulokset osoittavat, tavoitteen saavuttaminen tulee vaatimaan suuria taloudellisia panostuksia ja uutta teknologiaa. Uusiutuvien polttoaineiden saatavuudella tulee olemaan ratkaiseva merkitys, Suomen Varustamot ry:n toimitusjohtaja Tiina Tuurnala toteaa.
Vuoden 2021 teemakysymyksessä kysyttiin, mitä keinoja varustamot aikovat käyttää kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseen. Keinoina nähtiin erityisesti reittien ja kuljetusten optimointi, mikä ei tosin yksistään riitä. Vastaajista 70 % piti pullonkauloina uusien, vähähiilisten polttoaineiden tai energian hintaa sekä niiden saatavuutta. Toisella teemakysymyssarjalla kartoitetaan viiden vuoden aikajänteellä varustamojen näkemyksiä yritysvastuusta ja ympäristöystävällisyydestä kilpailuelementtinä. Vastaajista 57 % mukaan rahdinantajat ottavat huomioon vastuullisen toimitusketjun ja ovat kiinnostuneita varustamoiden vastuullisuudesta, mikä on hieman isompi osuus kuin aiemmissa kyselyissä.
Tutustu varustamobarometriin:
Lisää aiheesta:
Varustamobarometri Fit For 55 -ilmastopaketin tavoitteet: Reittien ja nopeuksien optimointi nousi ykköseksi – uusien energioiden saatavuus ja hinta voivat tuottaa ongelmia
Vaula Aunola