Viking Line juhlistaa Itämeripäivää avaamalla 29. elokuuta Turun ja Tukholman välille viikoksi Itämeren kaikkien aikojen ensimmäisen vihreän merikäytävän. Viking Glory ja Viking Grace käyttävät 29.8.–4.9. polttoaineenaan yksinomaan biokaasua (LBG), mikä vähentää alusten hiilidioksidipäästöjä 90 prosenttia verrattuna normaalisti käytössä olevan nestemäiseen maakaasuun eli LNG:hen.
Viikon aikana kasvihuonekaasupäästöjä syntyy yhteensä noin 2 600 tonnia normaalia vähemmän. Vähennys vastaa 270 suomalaisen keskimääräistä vuosittaista hiilijalanjälkeä.
– Tämä on historiallinen hetki meille, Itämerelle ja merenkululle. Säännöllistä reittiliikennettä ei ole koskaan aiemmin ajettu yksinomaan biopolttoaineen voimin. Olemme jo aiemmin käyttäneet biokaasua polttoaineena Viking Gracella Turun reitillä. Nyt liikennöimme ensimmäistä kertaa kokonaisen viikon yksinomaan biokaasulla, mikä on todella merkittävää, Viking Linen vastuullisuuspäällikkö Dani Lindberg sanoo yhtiön tiedotteessa.
– Olemme investoineet ilmastoviisaisiin aluksiimme Graceen ja Gloryyn 450 miljoonaa euroa, ja yksi niiden tärkeimmistä ominaisuuksista on valmius käyttää niin LNG:tä, biopolttoaineita kuin tulevaisuuden uusiutuvalla energialla tuotettuja synteettisiä polttoaineitakin.
Normaalisti Turun-linjalla käytetään nesteytettyä maakaasua, jonka senkin typpipäästöt ovat selvästi pienemmät kuin laivoissa perinteisesti käytettävän raskaan polttoöljyn. LNG:stä ja LBG:stä ei synny käytännössä lainkaan ihmisten terveydelle haitallisia rikki- ja hiukkaspäästöjä.
Uusien polttoaineiden hinta on moninkertainen
Aluksien käyttämän biokaasun toimittaa Gasum, joka tekee sen ruoka- ja maatalousjätteistä. Biokaasu valmistetaan Euroopassa, ja jokaisen kaasuerän alkuperä on tarkasti dokumentoitu.
– Uusiutuvia polttoaineita on edelleen tarjolla niukasti, ja niiden hinta on vähintään kaksinkertainen LNG:hen verrattuna. On tärkeää luoda kysyntää, jotta tarjonta kasvaisi ja hinta laskisi, Dani Lindberg sanoo.
Viking Line on jo vuoden ajan tarjonnut matkustajilleen sekä kokous- että rahtiasiakkailleen mahdollisuuden ostaa biokaasua oman matkansa kulutuksen verran. Tällöin päästöt putoavat 90 prosenttia matkustajaa tai rahtiyksikköä kohti.
– Niin kuluttajat kuin yritysasiakkaamme odottavat meiltä vastuullista toimintaa ja ovat itsekin valmiita osallistumaan Itämeren herkän saaristoluonnon suojeluun. Biopolttoaineella tehtyjen matkojen määrä nousi 500 prosentilla heti, kun nostimme vaihtoehdon paremmin esiin varausjärjestelmässämme.
Varustamo on mukana kehittämässä vihreää merikäytävää sekä Turun ja Tukholman että Helsingin ja Tallinnan välille.
Vaula Aunola