Viking Line ei usko yltävänsä viime vuoden tulokseen

”Vuoden 2024 huippusesonki näyttää yltävän edellisvuoden tasolle, mutta syksyn näkymiin liittyy epävarmuutta,” toimitusjohtaja Jan Hanses toteaa.

Toimitusjohtaja Jan Hanses.

Viking Line julkaisi puolivuosikatsauksensa. 1.1.-30.6. konsernin liikevaihto oli 219,1 miljoonaa euroa (226,3 milj. euroa 2023). Liiketoiminnan muut tuotot olivat 0,6 miljoonaa euroa (8,9 milj. euroa, mukaan lukien Rosellan myynnistä saatu 8,6 miljoonan euron myyntivoitto.) Liiketulos oli –4,3 miljoonaa euroa (17,1 milj. euroa, mukaan lukien Rosellan myynnistä saatu 8,6 miljoonan euron myyntivoitto.)

Matkustajamäärä raportointikauden aikana oli 2 062 271 (2 185 843). Viking Line arvioi sen kokonaismarkkinaosuuden liikennöintialueella olevan 33,0 prosenttia (34,8 %). Birka Gotlannin matkustajamäärä liikennöinnin alusta on ollut 139 062. Konsernin rahtimäärä oli yhteensä 66 385 rahtiyksikköä (64 872). Konsernin osuus rahtimarkkinoista oli arviolta 16,8 prosenttia (16,9 %). Rahtimäärien positiivinen kehitys liittyy suoraan kuljetuskysynnän kasvuun kansainvälisillä liikennemarkkinoilla kauden lopussa.

Konsernin palveluksessa oli keskimäärin 2 305 (2 138) henkilöä, joista emoyhtiössä 1 848 (1 611). Maissa työskenteli 459 (469) henkilöä ja merellä 1 846 (1 669) henkilöä. Viking Cinderella siirrettiin 5. maaliskuuta Ruotsin lipun alta Suomen lipun alle.

Uudet tulosnäkymät

Viking Line muutti tulosnäkymiään: ”Huippusesonki kesäkuusta elokuuhun, jolloin suurin osa tuloksestamme syntyy, ennustetaan olevan samalla vahvalla tulostasolla kuin vastaavana ajanjaksona vuonna 2023. Birka Gotlannin alkuvaiheen liikenne ei ole vastannut yrityksen odotuksia je on aiheuttanut odotettua korkeammat aloituskustannukset, jonka lisäksi Viking Gloryn telakointi ja Viking Gracen ja Gabriellan peruutetut vuorot vaikuttivat negatiivisesti toisen vuosineljänneksen tulokseen.”

”Merkittävää epävarmuutta aiheuttaa Suomessa vallitseva taantuma, mikä vaikuttaa kielteisesti asiakkaiden kulutustottumuksiin. Epävarmuuteen vaikuttaa myös vallitseva geopoliittinen tilanne ja sen potentiaaliset vaikutukset lähinnä energian hintoihin.”

”Kaiken tämän johdosta hallitus arvioi, että vuoden 2024 tulos ennen veroja heikentyy vuoden 2023 tasoa huonommaksi, Rosellan myynnistä vuonna 2023 saatu 8,6 miljoonan euron myyntivoitto pois luettuna.”

Lähde: Viking Line: Puolivuosikatsaus tammikuu – kesäkuu 2024

Syksyn näkymiin liittyy epävarmuutta

– Suomen talous on taantumassa ja elpyminen on hidasta. Samaan aikaan inflaatio on hidastunut Suomessa, mutta se ei ole toistaiseksi vaikuttanut kulutuskäyttäytymiseen. Heikko Ruotsin kruunu on heikentänyt Ruotsin markkinoiden ostovoimaa, toimitusjohtaja Jan Hanses toteaa tulostiedotteessa.

– Gotland Alandia Cruisesin liikennöinnin käynnistymisestä on aiheutunut kertaluonteisia lisäkustannuksia, ja käyttöaste kesäkuuhun mennessä ei vastannut odotuksiamme. Käyttöaste on parantunut kesän aikana ja sen odotetaan säilyvän hyvällä tasolla syksyn ajan.

Huhtikuussa Viking Glory telakoitiin. Telakointia aikaistettiin alun perin suunnitellusta tammikuusta 2025. Lisäksi Viking Gracen ja Gabriellan liikennöinti keskeytyi odottamattomasti huhti- ja toukokuussa.

– Vuoden ensimmäisten kuuden kuukauden tulos ilman kertaluonteisia eriä, varsinkin toisen kvartaalin tulos, oli siten odotettua heikompi. Ilahduttavaa on sitä vastoin, että olemme pystyneet tavoitteemme mukaisesti kompensoimaan vuodenvaihteen jälkeen aiheutuneet päästöoikeuksien kustannukset lippujen hinnoilla. Lähialueen geopoliittinen tilanne sotineen ei ole merkittävästi vaikuttanut matkustushalukkuuteen, mutta se on lisännyt jatkuvaa epävarmuutta energian hinnoista.

– Vuoden 2024 huippusesonki näyttää yltävän edellisvuoden tasolle, mutta syksyn näkymiin liittyy epävarmuutta.

– Tästä vuodesta lähtien toimintamme kuuluu päästökauppajärjestelmän piiriin, mikä tuo meille lisäkustannuksia, joihin voimme keskipitkällä aikavälillä sopeutua vain osittain jatkamalla energiatehokkuustyötä. Realistisen hintaisten vaihtoehtoisten polttoaineiden puute on alan suurin haaste.

Viking Line työskentelee aktiivisesti päästöjen vähentämiseksi erilaisissa hankkeissa. Matkustaja- ja rahtiasiakkaat voivat nyt pienentää hiilijalanjälkeään Turku–Maarianhamina/Långnäs–Tukholma-reitillä ostamalla uusiutuvaa biopolttoainetta suhteessa heidän matkansa kulutukseen, mikä vähentää matkan hiilidioksidipäästöjä jopa 90 prosenttia. Viking Line on myös mukana kahdessa suurhankkeessa, joissa luodaan viherkäytäviä Helsinki–Tallinna- ja Turku–Ahvenanmaa–Tukholma-reiteille.

– Toiminnassamme on tapahtunut muutoksia vuoden 2024 alkupuoliskolla, kun liikenne Suomen ja Ruotsin välillä on lisääntynyt ja risteilyliikenne yhteistyössä Gotlandsbolagetin kanssa on käynnistynyt. Tämä on johtanut henkilöstömuutoksiin alusten vaihtumisen ja lipunvaihdon myötä. Muutokset ovat mahdollistaneet uusien työntekijöiden rekrytoinnin, kun alusten määrä laivastossa on kasvanut.

Vaula Aunola

Jaa artikkeli