Viking Line konsernin liikevaihto oli 491,4 miljoonaa euroa viime vuonna (494,7 milj. euroa vuonna 2022). Suurimman osan vuodesta konsernilla oli liikenteessä vähemmän aluksia kuin vuonna 2022. Yhtiön mukaan vertailukelpoisella alusmäärällä liikevaihto olisi kasvanut 13,2 prosenttia.
Liiketulos kasvoi 55,0 miljoonaan euroon (38,3 milj. euroa). Tulos ennen veroja oli 45,4 miljoonaa euroa (28,0 milj. euroa). Kauden aikana myytiin Rosella, ja kaupalla oli 8,6 miljoonan euron positiivinen vaikutus tulokseen. Yhtiön hallitus ehdottaa, että osinkoa jaetaan 1 euro osaketta kohden, mikä vastaa 48 % voitoista.
Matkustajamäärä konsernin aluksilla oli raportointikaudella 4 897 494 matkustajaa (4 945 564). Konsernin kokonaismarkkinaosuus liikennöintialueella oli arviolta 35,1 prosenttia (37,2 %).
Rahtimäärät olivat yhteensä 125 269 yksikkökuormaa (117 777). Konsernin rahtimarkkinaosuus oli arviolta 16,9 prosenttia (14,7 %). Kuljetettujen henkilöautojen markkinaosuus oli arviolta 28,8 prosenttia (32,8 %).
Matkustajatoiminnan tuotot olivat 442,5 miljoonaa euroa (444,4 milj. euroa). Rahtitoiminnan tuotot olivat 45,7 miljoonaa euroa (47,4 milj. euroa) ja muut tuotot 3,2 miljoonaa euroa (2,9 milj. euroa).
Käyttökulut laskivat 9,6 prosenttia 304,3 miljoonaan euroon (336,5 milj. euroa). Käyttökulujen väheneminen johtuu suurelta osin polttoainekustannusten pienenemisestä 36,9 prosentilla eli 35,6 miljoonalla eurolla. Palkka- ja työsuhde-etuuksien kustannukset kasvoivat 3,6 prosenttia eli 3,7 miljoonaa euroa, mikä johtuu muun muassa Viking XPRS:n lipunvaihdosta.
Konsernin palveluksessa oli keskimäärin 2 227 henkilöä (2 203), joista emoyhtiössä 1 682 (1 679). Maissa työskenteli 467 henkilöä (458) ja merellä 1 760 henkilöä (1 745). Vertailukaudella osa meri- ja maahenkilöstöstä oli lomautettuna. Konsernin oman henkilökunnan lisäksi Viking XPRS:llä työskenteli keskimäärin 33 (185) vuokratyönantajan palveluksessa olevaa henkilöä. Aluksen siirryttyä Suomen lipun alle 6. maaliskuuta 2023 sillä työskentelee ainoastaan konsernin omaa henkilökuntaa.
Näkymissään yhtiö toteaa, että geopoliittinen tilanne ja sen vaikutus energian hintoihin, inflaatioon, korkoihin ja valuuttoihin sekä näiden epävarmuustekijöiden vaikutus matkustushalukkuuteen, kysyntään, kulutusmalleihin ja kustannuksiin aiheuttavat edelleen suurta epävarmuutta. ”Edellyttäen, että energian hinnat pysyvät nykyisellä tasolla ja matkustushalukkuus säilyy, hallitus arvioi, että vuoden 2024 tulos ennen veroja on vuoden 2023 tasolla, Rosellan myynnistä vuonna 2023 saatu 8,6 miljoonan euron myyntivoitto pois luettuna.”
Historiallinen tulos
– Toimintavuosi 2023 oli erittäin hyvä, paras sitten pörssilistauksen 1995. Tulos ennen veroja oli 45,4 miljoonaa euroa, toimitusjohtaja Jan Hanses kommentoi yhtiön tulostiedotteessa.
– Matkustajakysyntä heikkeni tilapäisesti lokakuun lopussa ja marraskuussa, mutta elpyi taas joulukuussa. Markkinakehitys vaikutti olleen samanlainen kaikilla liikennöintialueen toimijoilla. Polttoaineiden hinnat ovat laskeneet asteittain, mutta ne ovat edelleen hyvin korkeat verrattuna aikaan ennen pandemiaa ja Venäjän hyökkäyssotaa Ukrainassa. Levoton maailmantilanne, muun muassa Ukrainan sota, vaikuttaa edelleen jonkin verran markkinoihimme, Hanses jatkaa.
Viking Line ja Gotlandsbolaget kertoivat elokuussa perustavansa yhteisyrityksen, jonka tehtävänä on kehittää ja tarjota risteilyjä entisellä Birka Stockholmilla.
– Gotlandsbolagetin kanssa sovittiin samalla, että Viking Line ostaa 50 prosenttia aluksesta 19 miljoonalla eurolla. Ruotsin kilpailuvirasto hyväksyi yhteistyön 23. elokuuta, minkä jälkeen alkoi laajamittainen työ, joka on jatkunut suunnitelmien mukaisesti. Alus on saanut uudeksi nimekseen Birka Gotland, ja yhteisyrityksen nimi on Gotland Alandia Cruises. Liikennöinti alkaa 20. maaliskuuta 2024.
– Vuonna 2023 varustamon aluksilla matkusti 4,9 miljoonaa matkustajaa, mikä on erittäin hyvä tulos ottaen huomioon, että kapasiteetti ja alusten määrä oli pienempi kuin edellisvuonna. Matkustajamäärä kasvoi vuoden aikana eniten Turku–Ahvenanmaa–Tukholma-reitillä liikennöivillä Viking Gracella ja Viking Glorylla, joilla matkusti 2 123 647 matkustajaa. Viking Linen markkinaosuus reitillä oli 72 prosenttia. Vuonna 2022 liikennöintinsä aloittaneessa Viking Gloryssa on edelleen uutuudenviehätystä, ja se on erittäin pidetty alus.
Saaripoikkeus olisi tarpeen
– Liikenteemme kuuluu vuodesta 2024 lähtien päästökauppajärjestelmän piiriin. Tästä aiheutuu lisäkustannuksia, joita voimme keskipitkällä aikavälillä kompensoida vain osittain jatkamalla energiatehokkuustyötä, Jan Hanses sanoo.
– Fossiilittomia polttoaineita ei ole saatavissa sellaisina määrinä ja sellaiseen hintaan, joka olisi taloudellisesti kannattavaa. Näin ollen on perusteltua ottaa käyttöön Manner-Suomen ja Ahvenanmaan välistä liikennettä koskeva määräaikainen saaripoikkeus päästökauppajärjestelmästä, sillä siirtymää fossiilittomiin polttoaineisiin ohjaa silloin päästöoikeuksien kustannusten sijaan vaihtoehtoisten fossiilittomien polttoaineiden saatavuus.
– Saaripoikkeuksen käyttöönotto ei merkitse tinkimistä päästövähennystavoitteistamme. Päinvastoin kohdistamme säästyneet kustannukset jatkuvaan työhön, jolla edistämme fossiilittomiin polttoaineisiin siirtymistä ja parannamme energiatehokkuutta. Viking Line on alkanut ostaa päästöoikeuksia.
Vaula Aunola