Viking Linen tulos jäi miinukselle – telakoinnit ja markkinatilanne painoivat alkuvuotta

Varustamo raportoi tappiollisen ensimmäisen neljänneksen, jota leimasivat alusten telakoinnit ja edelleen haastava markkinaympäristö.

Kuva: Viking Line

Viking Linen liikevaihto tammi–maaliskuussa 2025 oli 87,3 miljoonaa euroa, kun se vuotta aiemmin oli 93,2 miljoonaa euroa. Liiketulos painui -18,0 miljoonaan euroon (-10,4 milj. euroa), ja tulos ennen veroja oli -22,0 miljoonaa euroa (-14,2 milj. euroa).

Yhtiö arvioi, että vuoden 2025 tulos ennen veroja tulee olemaan samalla tasolla kuin 2024.

– Vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana olemme saavuttaneet odotuksiamme vastaavan tuloksen, mutta se on heikompi kuin edellisenä vuonna. Tärkein syy tähän on, että telakoimme kaksi alusta tänä aikana, kommentoi toimitusjohtaja Jan Hanses.

Gabriellan telakointi oli tekninen, kun taas Viking XPRS:llä uudistettiin julkisia tiloja ja myymäläalue. Investoinnit, yhteensä 9,0 miljoonaa euroa, kohdistuivat pääasiassa näihin aluksiin.

Heikko taloudellinen kehitys johtaa varovaiseen asenteeseen kuluttajien keskuudessa.

– Kysyntä markkinoillamme on edelleen hieman heikkoa, vaikka laivalla kulutus on ollut hieman vahvempaa kuin vuosi sitten. Odotamme kysynnän parantuvan toisella vuosineljänneksellä, vaikka tämä parannus saattaa siirtyä neljänneksen myöhäisempään osaan.

Myös Ruotsin kruunun vahvistumisen odotetaan parantavan yhtiön asemaa markkinoilla.

Viking Line ja ruotsalainen Gotlandsbolaget yhteisyritys ei vielä lunastanut odotuksia.

– Gotland Alandia Cruises vaikuttaa samat markkinaolosuhteet kuin muussa liikenteessämme, eikä tulos vielä täysin vastaa odotuksiamme.

Tammikuusta alkaen tulosta rasittivat myös Suomessa korotetut väylämaksut.

Viking Line nostaa esiin myös merenkulun kasvavat ympäristövaatimukset. Päästökauppajärjestelmän korotetut ETS-maksut, eikä vaihtoehtoisten polttoaineiden saatavuus ole vielä tyydyttävällä tasolla.

– Toimintaamme vaikuttavat tällä hetkellä voimakkaasti tulevat ympäristövaatimukset, ja meidät rasittaa kustannus, jota voidaan keskipitkällä aikavälillä vain osittain lieventää jatkamalla työtä energiatehokkuuden parantamiseksi.

AVAINLUVUT

Lähde: Viking Line Q1 tuloskatsaus.

Konsernin omistamien alusten matkustajamäärä raportointijaksolla oli 767 353 (871 828). Konsernilla oli liikennealueen kokonaismarkkinaosuus arviolta 31,2 % (34,6 %). Birka Gotlandin matkustajamäärä oli 108 359 (14 975 jakson 20.–31. maaliskuuta 2024).

Matkustajamäärät vähenivät edellisen vuoden vastaavaan jaksoon verrattuna, mikä johtui yhtiön mukaan suurelta osin pääsiäisen ajankohdasta, joka osui viime vuonna maaliskuuhun ja tänä vuonna huhtikuuhun. Myös telakoinnit vähensivät matkustajamääriä.

Konsernin kokonaisrahtimäärät olivat 36 352 rahtiyksikköä (32 993). Konsernin rahtimarkkinaosuus arvioitiin olevan 20,5 % (17,4 %). Viking Linen keskittyminen pitkäaikaisiin liikesuhteisiin, liikenteen rakenteeseen ja vihreän käytävän käyttöönottoon rahtiyksiköiden ja kauppatavaroiden välillä Suomen ja Ruotsin välillä lisäsi volyymia muuten laskevilla markkinoilla.

Konsernin keskimääräinen henkilöstömäärä täysipäiväisiksi muutettuna oli 2 258 (2 149), joista emoyhtiössä 1 852 (1 680). Maahenkilöstön määrä oli 444 (454) ja merihenkilöstön 1 815 (1 694).

Vertailujaksolla Viking Cinderella liputettiin Ruotsin lipun alta Suomen lipun alle.

Vaula Aunola


Viking Line 2024 – kuluttajat epäröivät edelleen, rahtikysyntä kasvoi

Jaa artikkeli