VTS Finlandin meriliikennekeskusten käyttöön maailman edistyksellisintä alusten seuranta-analytiikkaa

VTS Finlandin meriliikennekeskukset ovat ottamassa käyttöönsä maailman edistyksellisintä alusten seuranta-analytiikkaa, kun keskukset siirtyvät kuluvan kevään aikana käyttämään uusia riskientunnistamis- sekä alusliikenteen hallintajärjestelmiä. Uusilla älykkäillä ja koneoppivaan analytiikkaan perustuvilla järjestelmillä lisätään Suomen rannikkoalueen ja Saimaan syväväylän alusten turvallista liikkumista sekä ennaltaehkäistään onnettomuuksia entistä aikaisemmassa vaiheessa.

VTS Finlandin meriliikennekeskuksissa otetaan käyttöön uuden sukupolven ennakoiva riskientunnistamisjärjestelmä, jossa koneoppiva seuranta-analytiikka laskee taustalla jatkuvasti alusten kohtaamisia ja nostaa esille potentiaalisia riskitilanteita.
– Alusten seurantaan kehitetyn VTS-järjestelmämme teknistä kyvykkyyttä ja toimintakykyä ollaan viemässä kuluvan kevään aikana uudelle tasolle, jossa käyttöömme on tulossa ennakoiva riskientunnistamisjärjestelmä. Älykäs keinoälyyn perustuva järjestelmä pyrkii löytämään merellä kulkevien alusten liikkeistä poikkeamia ja kehittyviä vaaratilanteita. Se ilmoittaa alusliikenneohjaajille syntymässä olevista riskitilanteista ja antaa arvokasta lisäaikaa vaaratilanteisiin puuttumiseen, kertoo VTS Finlandin järjestelmät ja palvelut -liiketoiminta-alueen johtaja Jouni Patrakka.

Ennakoivan riskientunnistamisen ohella keskusten käyttöön on tulossa kevään aikana myös uudistettu alusten seurantajärjestelmä, jolla parannetaan alusten seurattavuutta visuaalisesti ja saadaan tarkennettua esimerkiksi niiden saapumisaikatietoa.
– Uudistuksilla vastataan digitaalisten tietopalvelujen kehittymiseen, vilkkaasti liikennöidyn Suomenlahden ja matalan väylästömme liikenteenohjauksen tehokkuusvaateisiin sekä valmistaudutaan merenkulun kansainvälisten trendien tulemiseen. Uuden järjestelmän avulla liikennettä seurataan nyt entistä tarkemmin ja alukset liitetään seurantaan nykyistä aikaisemmassa vaiheessa. Järjestelmä myös ilmoittaa automaattisesti, jos alusten ilmoittautumiskäytänteissä esiintyy poikkeamia, jatkaa Jouni Patrakka.

Riskientunnistamis- sekä alusliikenteen hallintajärjestelmät otetaan käyttöön kaikissa meriliikennekeskuksissa sekä Saimaan VTS:ssä. Lähtökohtana on alusta asti ollut kuitenkin tarjota tietoa jatkossa myös yhteistyökumppaneille, jolloin viranomaiset ja muut liikenteen toimijat voivat esimerkiksi valmistautua laivojen saapumiseen oikea-aikaisesti, jolloin turhat odotusajat vähenevät.

Uusien riskientunnistamis- ja alusliikenteen hallintajärjestelmien käyttöönotto on osa VTS Finlandin älykkään meriliikenteen -strategiaa, jossa tekoälyyn ja digitalisaatioon perustuva jatkuva kehitystyö on osa turvallista meriliikenteen ohjausta. Yhtiön toiminnan keskiössä on meriliikenteen hallinta- ja ohjauspalveluiden tarjoaminen siten, että se varmistaa väylillämme ulkomaankaupan ja kotimaan vesiliikenteen häiriöttömän toiminnan. Toimintaa viedään eteenpäin ISO 9001 -sertifioidun laatujärjestelmän mukaisesti, jossa kehitystyötä tehdään turvallisen, sujuvan ja ympäristön huomioivan meriliikenteen hyväksi.

Jaa artikkeli