Wärtsilä on valmistautunut Kansainvälisen merenkulkujärjestön (IMO) painolastivesien käsittelyä koskevan yleissopimuksen ratifiointiin ja on jo etukäteen suunnitellut ja kehittänyt ratkaisuja painolastivesien käsittelyyn. Sopimukseen on nyt liittynyt vähimmäismäärä jäseniä ja yleissopimus on ratifioitu. Alusten painolastivesien käsittelyä koskeva kansainvälinen yleissopimus (BWM Convention) tulee voimaan 8.9.2017.
Suomi on viimeisin valtio, joka allekirjoitti liittymisasiakirjan. Yleissopimukseen on nyt liittynyt 52 valtiota, mikä on paljon enemmän kuin vaaditut vähintään 30 IMO:n jäsenvaltiota. Ratifiointi kuitenkin edellyttää, että allekirjoittaneet valtiot edustavat 35 prosenttia maailman rekisteröidystä tonnistosta. Tämä on ollut vaikeampi tavoite. Suomen liittyminen nostaa osuuden 35,1441 prosenttiin, mikä ylittää vähimmäistavoitteen niukasti.
Ratifiointi antaa nyt merenkulkualalle selkeät aikataulut, joiden puitteissa yleissopimuksen edellyttämiä toimia pitää ryhtyä toteuttamaan.
Tullessaan voimaan syyskuussa 2017 painolastivesien käsittelyä koskeva yleissopimus edellyttää, että aluksissa, joiden vetoisuus ylittää 400 bruttorekisteritonnia, tulee olla tyyppihyväksytty, yleissopimuksen ohjeiden ja vesien tyhjentämiseen liittyvän D2-säännöksen mukainen painolastivesien käsittelyjärjestelmä asennettuna ja toiminnassa.
”Wärtsilä on tehnyt tällä saralla kehitystyötä tiiviissä yhteistyössä asiakkaidensa kanssa, jotta saamme markkinoille varmasti käytännöllisimmät ja tehokkaimmat ratkaisut. Wärtsilän maailmanlaajuinen huoltoverkosto tukee yrityksen painolastivesien käsittelyratkaisuja”, sanoo Ballast Water Management Systems -yksikön johtaja Joe Thomas Wärtsilä Marine Solutionsilta.
IMO:n yleissopimuksen tarkoituksena on ehkäistä haitallisten vieraslajien leviäminen laivojen painolastivesien mukana merialueilta toisille, jolloin ne voivat tuottaa vahinkoa paikallisille lajeille.
Wärtsilän Aquarius -sarjan painolastiveden käsittelyjärjestelmät (BWMS) ovat kaksivaiheisia ratkaisuja. Ensimmäinen vaihe on suodatus, jossa käytetään automaattisia huuhtelusuodattimia. Toisessa vaiheessa käytetty tekniikka eroaa sen mukaan, käytetäänkö Aquarius-UV- vai Aquarius-EC-järjestelmää. Aquarius-UV-järjestelmässä vesi desinfioidaan ultraviolettisäteilyllä. Aquarius-EC-järjestelmässä vesi desinfioidaan natriumhypokloriitilla, jota tuotetaan sivuvirtauksen sähkökloorauksella. Molemmat BWMS-järjestelmät ovat IMO:n tyyppihyväksymiä ja niitä voidaan käyttää sekä turvallisilla että vaarallisilla alueilla. Niillä on myös USCG AMS -status, USCG:n tyyppihyväksyntä on tulossa vuonna 2017. Wärtsilä tarjoaa ratkaisut kaikkiin painolastivesien käsittelytarpeisiin: tuotteet sekä maailmanlaajuisen huoltoverkoston, joka kattaa tuotteen koko elinkaaren.