Ydinkäyttöinen rahtilaiva ajaa Koillisväylällä

Öljyn hinnan romahdettua Venäjä valjastaa kaikki keinot Koillisväylän rahti- ja kaasuhankkeisiinsa. Ydinkäyttöinen konttialus n/s Sevmorput toi 20 000 tonnia rakennustarvikkeita Novatekin Arctic LNG 2 -hankkeen työmaalle Ob-joen suulle Gydaniin.

N/s Sevmorputista on tullut Koillisväylän työjuhta vasta muutama viikko sen jälkeen, kun jo iäkkään atomilaivan potkurit vaihdettiin ja runko huollettiin Pietarin telakalla. Aluksen omistava Rosatomflot kertoo laivan tehneen jo kolmannen matkansa Arkangelista Gydanissa sijaitsevaan Utrennejen satamaan. Reissulla kuljetettiin 20 000 tonnia rahtia, josta suurin osa oli rakennusmateriaaleja.

Vuosi sitten maaliskuussa Sevmorputista tuli suurin laiva, joka on koskaan ajanut Dvina-jokea pitkin Arkangelin satamaan. Ensi reisullaan Arkangelista Utrennejeen alus vei 29 000 tonnia rahtia 27. maaliskuuta 2019. Tähän aikaan vuodesta jää peittää sekä Dvina-joen että Obin suiston, mutta Sevmorput kykenee murtamaan yli metrin paksuista kiintojäätä, Barents Observer kirjoittaa.

Venäläinen energiayhtiö Novatek rakennuttaa kovalla tohinalla Arctic LNG 2 -tuotantolaitosta Obin itärannalle Gydanin niemimaalle. Hanke vaatii kaasukenttien ja tuotantolaitoksen lisäksi kokonaisen infastruktuurin pystyttämistä Siperian tundralle satamaterminaaleineen, maanteineen sekä asuintaloineen. Alueelle rakennetaan myös lentokenttä.

Nesteytetyn maakaasun kelluvia tuotantoyksiköitä rakennetaan parhaillaan Murmanskissa, josta ne hinataan paikoilleen. Arctic LNG 2:n tuotannon on suunniteltu alkavan vuonna 2023 ja koko hankkeen kolmen yksikön vuosituotannoksi arvioidaan 19,8 miljoonaa kaasutonnia. LNG on tarkoitus kuljettaa Koillisväylää pitkin uuden sukupolven jäävahvistetuilla tankkereilla ostajille Eurooppaan ja Aasiaan.

Kuten suomalaisetkin laivansuunnittelijat hyvin tietävät, Venäjä tarvitsee arktisille vesille sekä uutta jäänmurtajakalustoa että uuden sukupolven jäävahvistettuja LNG-tankkereita. Myös ydinkäyttöisiä rahtilaivoja suunnitellaan, joten tässä isossa kokonaiskuvassa vuonna 1988 rakennettu ja 260 metriä pitkä n/s Sevmorput toimii sopivana koekappaleena.

Jaa artikkeli