CMA CGM kertoi perjantain tulostilaisuudessa, että sen jo aiemmin julkistamat säästöohjelmat etenevät hyvällä vauhdilla. Vuoden toisella neljänneksellä varustamon nettotappio kuitenkin kohosi 109 miljoonaan dollariin eli 43 miljoonaa dollaria suuremmaksi kuin tammi-maaliskuun neljänneksellä.
Kakkosneljänneksellä kuljetusten volyymit nousivat 6,3 prosenttia vuositasolla eli nopeammin kuin alkuvuonna. Tämä johtui Yhdysvaltain kuljetusmarkkinoiden reippaasta kasvusta ja paikallisten varustamoiden hyvistä tuloksista. Näihin alueellisiin varustamoihin kuuluu myös viime vuonna haltuun otettu suomalainen Containerships.
Iso yrityskauppa teettää vielä paljon töitä
Marseillessa pääkonttoriaan pitävän varustamon talousjohtaja Michel Sirat toistaa yhtiön aiemman näkemyksen siitä, että Yhdysvaltain ja Kiinan välinen kauppasota siirtää kuljetuksia Kiinasta kohti Kaakkois-Aasian maita.
– Koko taloustilanne on erittäin monimutkainen, mutta tähän mennessä emme ole havainneet kauppasodan tai yleisen epävarmuuden heikentäneen volyymejamme. Kauppasota ei vielä vähennä kulutuskysyntää Yhdysvalloissa, Sirat sanoo Reutersille.
Logistiikkayhtiö CEVA Logisticsin hankinnan kautta CMA CGM:n toisen neljänneksen myynti pomppasi vuoden takaisesta 35 prosenttia 7,7 miljardiin dollariin. Tappiollisen sveitsiläisyhtiön osto painaa kuitenkin raskaasti ranskalaisyhtiön tulosta, siitäkin huolimatta, että CEVA:n odotetaan yltävän nollatulokseen jo vuoden loppuun mennessä.
Sen sijaan CMA CGM:n oma ja tosi merkittävä eli 1,5 miljardin dollarin säästöohjelma etenee Sirat´n mukaan kuin juna. Toisella neljänneksellä varustamo pudotti konttien keskimääräisiä käsittelykustannuksia 50 dollaria laatikolta, mikä vastaa vuositasolla peräti miljardin dollarin säästöjä.
Konttiships näyttää mallia puhtaalla tonnistolla
Varustamon suunnitelmat ottaa vuoden vaihteessa käyttöön merenkulkujärjestö IMO:n tiukemmat polttoainesäädökset ovat nekin hyvin aikataulussa.
– Lähes koko tonnisto käyttää joko alhaisemman rikkipitoisuuden meripolttoaineita tai rikkipesureita eli skrubbereita. Lisäämme asteittain myös LNG:tä polttavien konttilaivojen määrää, CFO Michel Sirat sanoo.
Esimerkiksi suomalaisella tytäryhtiöllä Containershipsillä on Itämerellä jo kaksi LNG-käyttöistä feeder -alusta, joiden sisarlaivat valmistuvat Kiinassa vuoden loppun mennessä.