30.01.2023

Meripelastusseuran vapaaehtoisilla viime vuonna yhteensä 1711 pelastus- ja avustustehtävää

Veneen tekninen vika tai huollon laiminlyönti yleisin syy ongelmiin vesillä.

Kuva: Henri Juvonen /Meripelastusseura

Meripelastusseura julkaisi tarkistetut tehtävätilastot vuodelta 2022. Meripelastusseuran vapaaehtoiset miehistöt suorittivat viime vuonna yhteensä 1711 pelastus- ja avustustehtävää vesillämme. Kiireelliseen viranomaisen johtamaan pelastustehtävään lähdettiin 643 kertaa ja 22 ihmistä pelastettiin välittömästä hengenvaarasta.

Noin kaksi kolmannesta vapaaehtoisten meripelastajien tehtävistä oli eriasteisia avunantotehtäviä, joita suoritettiin 1068. Näistä Trossi-jäsenpalveluun kuului 524. Yhteensä apua sai 3296 ihmistä ja 1438 alusta. Lisäksi Meripelastusseuran jäsenyhdistykset panostivat veneilyturvallisuuden parantamiseen hoitaen 431 turvavene-, valistus- ja esittelytehtävää ympäri maata.

Kaikista tehtävistä noin kolmannes osui Suomenlahdelle, kun taas Päijänteen ja Kokemäenjoen, Vuoksen vesistön sekä Saaristomeren osuudet kokonaistehtävämäärästä olivat kaikki 20 prosentin tuntumassa. Pohjanlahden ja Pohjois-Suomen osuus oli yhteensä noin 7 prosenttia. Kolme eniten tehtäviä suorittanutta yhdistystä olivat Helsingin Meripelastusyhdistys, Turun Meripelastusyhdistys ja Espoon Meripelastajat.

Avun tarpeessa vesillä on useimmiten alle 15-metrinen moottorivoimalla kulkeva huvivene. Näin oli myös viime vuonna. Useimmissa tapauksissa veneilijä joutui pulaan teknisen vian tai aluksen huollon laiminlyönnin vuoksi (876 tapahtumaa).

Monta vaaratilannetta voisi ehkäistä ennalta

Meripelastuseura muistuttaa, että monissa tapauksissa teknisestä ongelmasta johtuva matkan keskeytyminen ja vaaratilanteen aiheutuminen olisi mahdollista ehkäistä jo ennen köysien irrottamista laiturista muutaman minuutin vievillä lähtötarkastuksilla.

Ennen moottorin käynnistystä olisi aina suositeltavaa tehdä vähintään seuraavat tarkistukset:

Polttoaineen määrä ja sen riittävyys aiotulle matkalle (+30 %)
Hihnojen kunto ja kireys
Jäähdytysnesteen määrä
Moottoriöljyn määrä
Pilssi
Yleissilmäys.

Moottorin käynnistämisen jälkeen on hyvä tarkistaa vielä seuraavat seikat:

Jäähdytysveden kierto
Mahdolliset vuodot (polttoaine, öljy, vesi, pakokaasu)
Epänormaalit äänet
Mittareiden lukemat (öljynpaine, lataus jne.).

Itsestään selvää on, että kaikilla veneessä matkustavilla on oltava sopivat pelastusliivit ja niitä tulisi käyttää oikein puettuna koko ajan vesillä liikuttaessa. Hätätilanne tulee aina yllättäen eikä pelastusliivien pukemiseen enää silloin ole välttämättä aikaa tai mahdollisuutta.

Jaa artikkeli