Kasvuyritysten ja sijoittajien jokasyksyinen Slush-tapahtuma on viime vuosina houkutellut mukaan myös eri alojen suuryrityksiä. Tuotekehityksessä voi saavuttaa harppauksia juuri yhteistyöllä ketterien startupien kanssa. Myös meriteollisuuden alan toimijat ovat pyrkineet aktiivisesti avaamaan rajapinnat kokeiluille ja yhteistyölle ICT-sektorin ja erityisesti startup-yritysten kanssa. Tarkoitukseen on perustettu Helsingin kaupungin älykkään meriteollisuuden hanke Merit.
Merit-hanke järjesti marraskuisen Slushin kylkeen oman tilaisuuden, joka käsitteli teollisen internetin (Internet of Things, IoT) avaamia näkymiä meriteollisuudelle. Tapahtuman yleisömenestys vahvistaa, kuinka meriteollisuus ottaa vakavasti digitaalisuuden – haasteena ja mahdollisuuksina. Paikalle saapui laaja edustus koko meriklusterista: varustamoista, telakoilta ja niiden alihankintaverkostosta, viranomaisista sekä toivotuista IT-alan yrityksistä.
Yksi puhujista oli maailman suurimpiin laivavarustamoihin lukeutuvan Royal Caribbean Cruisesin varatoimitusjohtaja Harri Kulovaara, joka kertoi merenkulkujätin tavasta innovoida, etsiä kumppaneita ja pysyä kehityksen kärjessä. Uusien risteilijöiden valmistamisesta ja tuotekehityksestä vastaava Kulovaara painotti Royal Caribbeanin edenneen perinteisen risteilytoiminnan tuolle puolen. Tämän päivän risteilijät ovat monimutkaisia hightech-aluksia, joiden suunnittelu ja kehittäminen vaatii merkittäviä panostuksia.
Kulovaaran mukaan risteilyalus seilaa vesillä noin kolmisenkymmentä vuotta. Ne risteilijät, joita nyt Turun telakalla rakennetaan, ovat todennäköisesti käytössä vielä 2040-luvullakin. Tulevaisuuden käyttöä ja haasteita on siis pakko miettiä jo nyt.
Merten jätti ammentaa uutta startupeilta
Royal Caribbean hyödyntää kehitystyössään kumppaniverkostoa. Esimerkiksi suomalaisen teknologia-startup Eniramin kanssa yhteistyö alkoi vuonna 2009. Onnistunut pilotti, jossa Royal Caribbeanin viimeistä huutoa olevan risteilijän polttoaineen kulutusta saatiin leikattua 5-10 %, vakuutti varustamon Eniramin osaamisesta ja teknologian hyödyistä tulokselle.
– Eniramin kohdalla etsimme partneria, joka kykenee todella haastamaan ajattelutapaamme ja nostamaan meidän kompetenssiamme operoida vesillä energia- ja kustannustehokkaasti, Kulovaara kertoo.
Tänä päivänä lauttasaarelaisen Eniramin teknologia auttaa 36 Royal Caribbeanin valtameriristeilijää optimoimaan trimmiään ja kulkuaan energiakulutuksen ja päästöjen vähentämiseksi.
– Tiesimme alusta asti, että mikäli pystymme tekemään bisnestä Royal Caribbeanin kanssa niin pystymme yhteistyöhön kenen tahansa kanssa meriklusterissa. Luottamuksen synnyttäminen vaati meiltä sekä kunnianhimon että lujan ammattitaidon osoittamista, Eniramin toimitusjohtaja Henrik Dahl kuvailee.
Rohkeutta, suomalaiset!
Royal Caribbean on työskennellyt läheisesti lukuisten suomalaisten merialan yritysten kanssa. Vaikka varustamon laivoja rakennetaan myös muualla, tulee suomalaiselta meriklusterilta keskeistä tietotaitoa myös Royal Caribbeanin käyttöön. Tämän kompetenssin esiintuomiseen ja markkinointiin tulisi Kulovaaran mielestä panostaa Suomessa enemmän.
Royal Caribbeanilla seurataan yhteiskunnallista kehitystä ja megatrendejä tarkalla silmällä. Väestön ikääntyminen ja työn tekemisen tapojen muutos vaikuttavat siihen, millaisia tiloja sekä palveluita risteilylaivalla vaaditaan. Esimerkiksi työn ja vapaa-ajan eron sumentuminen aiheuttaa sen, että risteilijältä täytyy löytyä tiloja tehdä töitä omalta työpäätteeltä.
– Elämäntapamme ja prioriteettimme tulevat muuttumaan paljon ja nopeudella, jota on vaikea tavoittaa. Tulevaa on mahdotonta tarkasti arvioida, mutta siksi meillä pitää olla prosessit kunnossa ja sellaisia kumppaneita, jotka pitävät meidät aina askeleen edellä, Kulovaara summaa.