26.08.2019

AIDA Cruises sähköistää risteilyarmadaansa

LNG-käyttöisiin risteilyaluksiin vahvasti panostava AIDA Cruises asennuttaa kaikkiin aluksiinsa Corvus Energyn toimittamat litiumioniakut. Sähköistyshankkeessa ovat mukana myös ABB ja Siemens. Puhtaammalla energialla ajava AIDA kiillottaa samalla emoyhtiönsä, amerikkalaisen Carnivalin päästöväittelyissä pahasti tahriintunutta kilpeä.

Kuva Aida
Maailman suurimman risteilyvarustamon, yhdysvaltalaisen Carnival Groupin omistaman Costa Groupin toimitusjohtaja Michael Thammin mukaan AIDA Cruises pyrkii LNG:n ja hybridisähkön avulla kohti hiilineutraalia risteilybisnestä.
– Hiilineutraalilla taipaleella alusten sähköistys on tärkeä uusi virstanpylväs. Corvus Energyn kanssa jo joitakin kuukausia jatkuneen yhteistyön ansiosta AIDA Cruisesista tulee ensimmäinen tätä innovatiivista teknologiaa suurilla risteilyaluksilla hyödyntävä varustamo, hän sanoo.
Vuonna 2018 varustamo otti käyttöön noin 183,900 gt:n m/s AIDAnovan, joka on maailman ensimmäinen ainoastaan päästötöntä LNG:tä eli nesteytettyä maakaasua käyttävä risteilyalus. Alus luovutettiin Meyer Werftin Papenburgin telakalta vime joulukuussa.
Carnival Corporation on tilannut Meyer Werftiltä kaikkiaan kuusi samanlaista LNG-käyttöistä alusta tytärvarustamoilleen AIDA:lle, Costalle, Carnival Cruise Linelle ja P&O:lle. Vuoteen 2023 mennessä AIDA Cruises ottaa käyttöön kaksi uutta AIDAnova -sarjan alusta.
 
Sähkö on osa ”Vihreiden risteilyjen strategiaa”
Hybridisähkön lisäksi varustamo lisää sähkön käyttöä laituriaikoina niin, että ensi vuoden lopussa 12 alusta AIDAn 14 risteilylaivan armadasta lataa akkunsa satamissa maasähköllä, mikä edelleen pienentää kasvihuonekaasujen päästöjä. M/s AIDAsol on käyttänyt maasähköä Hampurin satamassa pysähtyessään vuodesta 2017 lähtien, Motorship kirjoittaa.
Muiden ympäristöystävällisten varustamoiden tapaan AIDA:lla on käynnissä niin sanottu ”power to gas” -hanke, jossa tutkitaan biokaasun valmistamista hiilineutraalisti uusiutuvista energialähteistä. Varustamolla on vireillä myös polttokennoja voimanlähteenä tutkiva hanke.

Jaa artikkeli