17.09.2019

AIDAperla saa Bergenissä tehdyt akut

Risteilyalus AIDAperlalle asennetaan ensi vuonna 10 MWh:n akkujärjestelmät lisävoiman lähteeksi. Maailman suurin matkustajalaivalle tuleva sähköratkaisu rakennetaan Corvus Energyn hiljattain Norjassa avaamalla akkutehtaalla. Akkuja voidaan ladata sekä satamissa maasähköllä että merellä ajettaessa.

Yhdysvaltalaisen Carnival Corporationin tytärvarustamot AIDACruises ja Costa Cruises aikovat seuraavaksi satsata LNG:n ohella hybridisähköisiin energiaratkaisuihin risteilyalusten päästöjen pienentämiseksi.
Merenkulun sähköisiä voimalaiteratkaisuja valmistava norjalais-kanadalainen Corvus Energy avasi syyskuussa toisen akkutehtaansa Norjan Bergeniin. Täysin digitalisoidun ja robotisoidun tehtaan kapasiteetti on 400 megawattituntia vuodessa. Bergenin uusi laitos palvelee Corvus Energyn kasvavaa asiakaskuntaa Euroopassa. Yhtiöllä on toinen tehdas sekä tutkimus- ja kehitysyksikkö Vancouverissa.
Satamissa töpselit kiinni pistorasioihin
Nyt sähköistettävä m/s AIDAperla on Mitsubishi Heavy Industriesin telakalta vuonna 2017 valmistunut 125 000 gt:n risteilyalus, jonka pituus on 300 metriä, leveys 37,6 metriä ja syväys 8,2 metriä. Aluksen koneistoon kuuluu kolme Caterpillar M 43 C -meridieseliä ja yksi kahdella polttoaineella toimiva Caterpillar M 46 DF (dual fuel) -laivakone. AIDAperlaa vauhdittaa kaksi ABB Azipod -propulsiolaitetta ja sen rungon kulkuvastusta pienentää Mitsubishin kehittämä paineilmajärjestelmä.
Corvus Energyn akkujärjestelmien lisäksi AIDA Cruises aikoo kasvattaa maasähkön käyttöä niin, että kahden vuoden aikana 12 laivaa sen 14 aluksen tonnistosta käyttää tätä energiamuotoa satamissa ollessaan. M/s AIDAsol on toiminut maasähkön pioneerina Hampurin satamassa vierailessaan jo toissa vuodesta lähtien, Marex kirjoittaa.
Costa Smeralda kulkee puhtaalla LNG:llä
Osana ”Green Cruising” -strategiaansa AIDA Cruises on hyödyntänyt nesteytettyä maakaasua eli LNG:tä viime vuonna Meyer Werftin Papenburgin telakalla valmistuneella m/s AIDAnovalla. Vuoteen 2023 mennessä varustamo ottaa käyttöön kaksi uutta LNG-käyttöistä risteilyalusta.
Emoyhtiö Carnival Corporation on puolestaan tilannut tytärvarustamoilleen kaikkiaan kymmenen uuden sukupolven LNG-käyttöistä risteilyalusta. Tämän sarjan toisena LNG-aluksena valmistuu 183 900 gt:n m/s Costa Smeralda, joka luovutetaan ensi kuussa Meyerin Turun telakalta.

 

Jaa artikkeli