– Sopimus on meille erittäin merkittävä asia, sillä olemme yhdessä tilaajan kanssa tehnet viisi vuotta töitä hankkeen eteen, Aker Arcticin toimitusjohtaja Reko-Antti Suojanen sanoo.
Suojanen pahoittelee sitä, että koska kyseessä on puolustusvoimien hankinta, hän ei voi kertoa enempää teknisiä yksityiskohtia esimerkiksi korvettien potkureista eikä edes sitä, missä ne tullaan valmistamaan.
Aker Arcticin 27 miljoonan euron arvoinen osuus urakasta on täydellisten propulsiojärjestelmien suunnittelu, rakentaminen ja asennustyöt. Ruostumattomasta teräksestä valmistettavien säätölapapotkureiden ja potkuriakseleiden suunnittelussa on kiinnitetty erityistä huomiota alusten nopeuteen, kykyyn kulkea jäissä ja hiljaisiin potkuriääniin.
Teknologiayhtiö on valmistellut hanketta yhdessä puolustusvoimien kanssa vuodesta 2015 lähtien, ja lopullisesti toimitussopimukset allekirjoitettiin osapuolten kesken 26. lokakuuta Turussa.
Ensimmäisen korvetin rungon rakentaminen alkaa RMC:n (Rauma Marine Construction) telakalla vuonna 2022 ja kokonaisuudessaan Laivue 2020 -hankkeen alusten on tarkoitus on toimintakunnossa vuonna 2028.
Vuosaaren jääallas vilkkaassa käytössä
Muista Aker Arcticin uusimmista hankkeista Suojanen mainitsee maailman ensimmäisen omin moottorein varustetun ja jäätä murtavan irtokeulan, jonka potkurit yhtiö on suunnitellut ja rakentanut. Prototyyppi laskettiin vesille Turun Korjaustelakalla Naantalissa elokuun lopussa.
– Irtokeula on kiinnostava hanke, jota päästään kohta kokeilemaan Saimaan jäissä, Suojanen sanoo.
Vuosaaren jäädytettävän koealtaan Suojanen kertoo olleen viime aikoina kovassa käytössä, kun uusien jäätä murtavien konseptialusten pienoismalleja on testailtu ahkeraan tahtiin.