24.07.2024

Carnival tilaa kolme suurta risteilijää Italiasta

Suuret kansainväliset varustamot ovat korona-pandemian jälkeen palaamassa uusien laivojen hankintaan ja samalla siirtymässä yhä suurempien laivojen käyttäjiksi.

Carnival Celebration on viimeinen Meyer Turun toimitus Carnivalin varustamolle, maraskuussa 2022. Sarjan jatkotoimitukset menivät Meyerille Papenburgiin. Kuva: Meyer Turku.

Viime syksynä Turun telakka luovutti Royal Caribbean Cruise Linesille maailman suurimman risteilijän 251 000 bruttotonnin Icon of the Seasin, jolle ensi vuonna valmistuu Turussa sisarlaiva Star of the Seas ja vuonna 2026 vielä sarjan kolmas yksikkö. Neuvottelut neljännestä yksiköstä, optiolaivasta tiettävästi jatkuvat vielä.

MSC Cruises on myös jo rikkonut 200 000 GT:n rajan ja sille on valmistumassa Ranskassa neljän World-luokan risteilijää, joista ensimmäinen on jo toimitettu ja World America valmistuu ensi vuonna, World Asia 2026 ja vielä nimeämätön neljäs 2027. Norwegian Cruise Linelle puolestaan tulee Italiasta uusia 200 000 GT risteilijöitä vuosina 2030-2036.

Carnival on nyt myös astumassa ”maagisen” 200 000 GT rajan yli ja tilaa kolme uutta – ja suurta – laivaa.

– Tuplaamme Carnival Cruise Linen – parhaiten tuottavan brändimme – kasvun pysyäksemme uskomattoman vahvan kysynnän tahdissa, Carnival Corporationin toimitusjohtaja Josh Weinstein toteaa.

Maailman suurin risteily-yhtiö, miamilainen Carnival Corporation & plc, ilmoitti 23.7. kolmen uuden laivan hankinnasta. Carnival Cruise Line -brändille Fincantierilta tilatut uuden luokan aluksien bruttovetoisuus on lähes 230 000 bruttotonnia ja ne ovat suuria – ja LNG-käyttöisiä. Fincantierin kanssa tehty sopimus kattaa kolmen laivan kehittämisen, suunnittelun ja rakentamisen. Alukset toimitetaan kesällä 2029, 2031 ja 2033. Fincantieri pitää sopimuksen arvoa ”erittäin tärkeänä” sen jälkeen, kun rahoituksen viimeistely ja muut tyypilliset ehdot saadaan toteutettua myöhemmin tänä vuonna.

Yli 3 000 hytillä uudet alukset ovat Carnival Corporationin maailmanlaajuisen laivaston suurimmat ja kuljettavat lähes 8 000 matkustajaa täydellä kapasiteetilla. Ne tulevat myös olemaan suurimmat, mitä Fincantieri on tähän mennessä rakentanut. Suurin Italiasta tähän mennessä toimitettu risteilyalus on 175 500 tonnin ja 4 300 matkustajan Sun Princess. Kun se toimitettiin Carnival Corporationin Princess Cruises -brändille aiemmin tänä vuonna, se oli Fincantierin ensimmäinen LNG-polttoaineella toimiva alus.

– Olemme erittäin ylpeitä voidessamme ilmoittaa, että Fincantieri on allekirjoittanut sopimuksen Carnival Corporationin kanssa kolmen seuraavan sukupolven risteilyaluksen rakentamisesta historiallisen kumppanin kanssa. Tämä tilaus on merkittävä harppaus innovaatiostrategiassamme, mikä vahvistaa sitoutumistamme kestävään kehitykseen ja energiatehokkuuteen. Kumppanuus Carnival Corporationin kanssa on uusi askel vahvistamaan Fincantierin johtavaa asemaa maailmanlaajuisella risteilyalalla teollisen suunnitelmamme mukaisesti, jossa yhdistyvät perinteet, teknologian kehitys ja ”Made in Italy”, Fincantierin toimitusjohtaja Pierroberto Folgiero sanoo.

Kun kaikki kolme juuri tilattua alusta on toimitettu vuonna 2033, Carnival Corporationilla on yhteensä 16 LNG-käyttöistä alusta – mukaan lukien kahdeksan Carnival Cruise Linen alusta – jotka muodostavat lähes 30 % Carnival Corporationin maailmanlaajuisesta kapasiteetista ja laskevat yhtiön välittömiä kasvihuonekaasupäästöjä. Uusissa laivoissa on myös edistyksellisiä energiatehokkuus-, jätehuolto- ja päästöjen vähentämistekniikoita.

– Olemme ylpeitä siitä, että meidät tunnetaan amerikkalaisena risteily-yhtiönä, jolla on valtava asiakasuskollisuus ja erinomainen tiimi, jonka ansiosta olemme pystyneet tarjoamaan ikimuistoisia lomamatkoja yli 100 miljoonalle matkustajalle. Tässä seuraavan sukupolven laivassa keskitymme luomaan innovatiivisia vieraskokemuksia, jotka vievät Carnival Cruise Linen tulevaisuuteen uusilla FUN-ominaisuuksilla ja jännityksellä, joita tiedämme asiakkaittemme rakastavan, Carnival Cruise Linen toimitusjohtaja Christine Duffy sanoo.

Aiemmin tänä vuonna Carnival Corporation teki viiteen vuoteen ensimmäiset uudisrakennustilauksensa kahdesta muusta Suomessa aloitetusta Excel-luokan laivasta, jotka Papenburgista liittyvät Carnival Cruise Linen laivastoon vuosina 2027 ja 2028. Yhtiö ilmoitti äskettäin myös joukosta strategisia muutoksia maailmanlaajuisen laivansa kokoonpanossa. Carnival Cruise Linen kapasiteettia kasvatetaan siirtämällä yhteensä viisi alusta sisarbrändeiltä Carnival Cruise Linen laivastoon vuoden 2023 ja maaliskuun 2025 välisenä aikana.

– Tuplaamme Carnival Cruise Linen – parhaiten tuottavan brändimme – kasvun pysyäksemme maailman suosituimman risteilybrändin uskomattoman vahvan kysynnän tahdissa, Carnival Corporationin & plc:n toimitusjohtaja Josh Weinstein sanoo.

– Tässä vaiheessa uudisrakennussuunnitelmissa on vain yksi toimitus kullekin vuodelle 2025, 2027, 2028, 2029, 2031 ja 2033. Jatkamme kurinalaisesti kasvuamme ja suuntaamme strategisesti uutta kapasiteettia suurimman kysynnän alueille, yhdestä kahteen uutta laivaa vuodessa, Weinstein jatkaa.

Weinsteinin mukaan tämä tilaus vie yhtiön kokonaiskapasiteetin keskimäärin noin 1,5 prosenttin kasvuun vuosina 2025-2033.

– Tämä antaa meille liikkumavaraa tarjota strategisesti uutta kapasiteettia portfoliossamme oleville parhaiten tuottaville brändeille, kuten Carnival Cruise Line. Näin voimme jatkaa samalla vastuullisen pääomastrategiamme toteuttamista käyttämällä vahvaa vapaata kassavirtaa seuraavien vuosien ajan parantamaan tasetta ja vähentämään merkittävästi velkaa ja jatkaa arvon siirtämistä velkojiltamme osakkeenomistajille, hän sanoi.

Nyt tilattujen Carnival Cruise Linen laivojen suunnittelutiedot ja reittitiedot julkistetaan myöhemmin.

Mikko Niini

Jaa artikkeli