14.01.2020

Carnivalille neljä uudisrakennusta 2020 – yksi alus valmistuu Suomessa

Maailman suurin risteilyoperaattori Carnival Corporation jatkaa kunnianhimoista laajentumistaan. Vuoteen 2025 mennessä varustamon tonnisto kasvaa 16 uudella risteilyaluksella. Viime vuoden tapaan varustamoyhtiö ottaa tänäkin vuonna vastaan neljä uudisrakennusta.

Carnival Cruisen Mardi Gras valmistuu Meyer Turun telakalta.

Carnival Corporationin tytärvarustamoille tänä vuonna valmistuvat alukset ovat valmistumisjärjestyksessä P&O Cruises UK:n Iona, Princess Cruisesin Enchanted Princess, Costa Cruisesin Costa Firenze ja Meyer Turun telakan Carnival Cruise Linesille rakentama Mardi Gras.

Viime vuonna Carnivalille valmistui neljä uudisrakennusta, joiden nimet ovat Carnival Panorama Carnival Cruise Line -varustamolle, Costa Smeralda ja Costa Venezia Costa Cruisesille sekä Sky Princess tytärvarustamo Princess Cruisesille.

Uusia risteilyaluksia uusille kohderyhmille

Emo-Carnivalin viestintäjohtaja Roger Frizzell on innoissaan laajasta uudisrakennusohjelmasta. Hänen mielestään uudet alukset innostavat joka puolella maailmaa yhä uusia lomanviettäjiä laivaristeilyille.

– Vuoden kuluessa tonnistoomme tulee neljä aivan erilaista ja toisistaan poikkeavaa risteilyalusta, joiden avulla pystymme tarjoamaan asiakkaillemme yhä uudenlaisia lomanviettotapoja, ja vieläpä edullisin hinnoin verrattuna maissa vietettyihin lomiin, Frizzell hehkuttaa yhtiön nettisaitilla.

Toukokuussa valmistuvasta Ionasta tulee Carnivalin ensimmäinen LNG-käyttöinen risteilyalus. Se on myös tytärvarustamo P&O Cruises UK:n ensimmäinen uudisrakennus sitten m/s Britannian luovutuksen vuonna 2015. Iona aloittaa kesän purjehduskauden tekemällä Southamptonista käsin risteilyja Norjan vuonoihin. Vuoden loppupuolella alus risteilee Kanarian saarilla, Espanjassa ja Portugalissa.

Kesäkuussa Princess Cruisesin piikkiin valmistuva Enchanted Princess tekee Välimeren risteilyjä. Marraskuussa alus siirtyy Floridan Fort Lauderdaleen Karibian risteilyjä varten.

M/s Costa Venezian sisarlaiva Costa Firenze valmistuu lokakuussa ja siitä tulee Costa Cruisesin toinen pelkästään kiinalaisia risteilyvieraita ja Kiinan markkinoita varten suunniteltu risteilyalus.

Jenkkien katseet zoomattu jo Turun uudisrakennukseen

Laivaryppään monella tavalla kiinnostavin kohde on Meyer Turun telakalla marraskuussa luovutettavaksi ajoitettu m/s Mardi Gras, joka tekee koko ensi vuoden ajan Floridasta seitsemän päivän Karibian-risteilyjä. Uuden aluksen varusteluun tässä enempää puuttumatta, laivalle tulee muun muassa maailman ensimmäinen merikäyttöön tarkoitettu vuoristorata. Sähköisellä Bolt-nimisellä radalla vaunujen huippunopeudet ovat jopa 40 mailia tunnissa.

Carnivalin viestintäpomo Roger Frizzellin laatiman tiedotteen mukaan m/s Mardi Gras on myös ensimmäinen yhdysvaltalaisesta kotisatamasta käsin purjehtiva LNG-käyttöinen risteilyalus. Port Canaveral ja Carnival ovat investoineet Mardi Gras´n tulevan kotipesän uuteen risteilyterminaaliin yhteensä 117 miljoonaa dollaria, josta varustamon osuus on 50 miljoonaa taalaa. Miami Heraldin mukaan kyseessä on sataman historian suurin laajennushanke.

Odotukset laivan suhteen ovat siis kovat: jenkkityyliin lippujen markkinointi Mardi Gras´n matkoille on aloitettu jo hyvissä ajoin ja omilla kotisivuillaan Carnival Corporation kutsuu itseään pontevasti nimellä ”Amerikan risteilyvarustamo.”

Karnevaalilaiva tekee kunniaa Ted Arisonin visiolle

Kunnianosoituksena LNG-käyttöinen uudisrakennus on nimetty Carnivalin ensimmäisen aluksen, s/s Mardi Gras´n kaimaksi. Alkuperäinen Mardi Gras oli vuonna 1961 valmistunut RMS Empress of Canada -niminen 27 000 tonnin matkustajalaiva, jonka Carnivalin perustaja Ted Arison osti käytettynä vuonna 1972.

Laajojen muutosten jälkeen höyrylaivasta tuli maailman ensimmäinen nykyisen mittapuun mukainen risteilyalus – tai ainakin modernien risteilylaivojen edelläkävijä. Ranskaksi mardi gras tarkoittaa laskiaistiistaita, joka on katolisen karnevaaliperinteen huipentuma ja paastonajan alku.

Ted Arisonin mielestä nimi Mardi Gras sopi hyvin tällaiselle uudenlaiselle ”riemulaivalle.” Arisonin visioissa risteilyjen ilmapiiri ja pukeutuminen olivat rennompia ja lippujen hinnat halvempia kuin vanhoilla ja perinteisillä matkustajalaivoilla, joilla päivällisillekin piti pukeutua tiukkojen etikettisääntöjen mukaisesti.

Jaa artikkeli