Laivat rakentaa Kiinan valtion omistama CSSC -telakka eli China State Shipbuilding Corporation ja alusten toimitukset alkavat vuonna 2021. Uudet 15 000 teun konttilaivat ovat 366 metriä pitkiä ja ne korvaavat CMA CGM:n vanhat laivat Aasian ja Välimeren liikenteessä.
Varustamon vahva mies Rodolphe Saade allekirjoitti alusten tilaussopimuksen CSSC:n hallituksen puheenjohtaja Lei Fanpein kanssa maanantaina Pariisissa. Juhlalliseen allekirjoitustilaisuuteen osallistuivat myös Ranskan presidentti Emmanuel Macron ja hänen kiinalainen virkaveljensä Xi Jinping, MarEx kertoo.
CMA CGM on sitoutunut LNG:n käyttöön
Samassa yhteydessä Saade ja Lei sopivat myös varustamon ja telakan yhteistyöstä tehokkaampien ja ympäristöystävällisempien laivojen kehittämiseksi.
– Tämän CSSC:n kanssa tehdyn strategisen sopimuksen avulla jatkamme sitoutumistamme LNG:n käyttöön meripolttoaineena. Näin CMA CGM säilyttää johtoasemansa puhtaamman merenkulun kehittäjänä, Saade totesi.
Vuonna 2017 ranskalaisvarustamo tilasi Kiinasta yhdeksän 22 000 teun hirmulaivaa, jotka käyttävät polttoaineena nesteytettyä maakaasua. Tuolloin CMA CGM:stä tuli ensimmäinen varustamo, joka valitsi LNG:n näin suurten valtameriliikenteen alusten polttoaineeksi.
Kasvipolttoaineitakin kokeillaan
Aiemmin tällä viikolla CMA CGM tankkasi Rotterdamissa biopolttoainetta 5 095 teun konttilaiva White Sharkille. Koeajossa ovat varustamon lisäksi mukana Rotterdamin satama, hollantilainen biopolttoaineyhtiö GoodShipping ja ruotsalainen huonekalujätti Ikea, joka on varustamon suuri asiakas.
GoodShipping toimittama menovesi on niin sanottua toisen sukupolven biopolttoainetta, joka on valmistettu kasvijätteestä (WVO, waste vegetable oils) sekä ravintoloista kerätyistä kierrätetyistä paistorasvoista ja -öljyistä.
Biopolttoaineella arvellaan olevan 80-90 pienemmät hiilidioksidipäästöt kuin fossiilisilla polttoaineilla. Lähes rikitön biopolttoaine ei vaadi muutostöitä laivojen koneisiin.