Risteilyalusten rakentaminen ei onnistu hetkessä. Waigaoqiao Shipbuilding pääsi alkuun vasta kaksi vuotta kestäneiden ja 260 miljoonaa dollaria nielleiden telakkaremonttien jälkeen. Ensimmäisen aluksen runko valmistuu neljän vuoden päästä ja toinen laiva vuotta myöhemmin. Kummankin uudisrakennuksen hinnaksi on sovittu tilaajalle 770 miljoonaa dollaria eli viidenneksen vähemmän kuin vastaava megalaiva maksaisi Euroopassa.
Kuten Maritime-Executive huomauttaa, risteilyalukset ovat lähes tulkoon yhtä monimutkaisia rakennettavia kuin sotalaivat konsanaan. Siksi risteilytelakoilla pitää olla kunnolliset verkostot asiansa osaavia alihankkijoita ja kumppaneita.
Nämä asiat hallitaan Saksan, Italian, Ranskan ja Suomen telakoilla, mutta monissa muissa maissa on törmätty liian suuriin haasteisiin. Näin kävi vaikkapa Japanissa, jossa Mitsubishi Heavy Industries lopetti risteilybisnesten yksikkönsä vuonna 2016 kahden aluksen tuomien 2,3 miljardin dollarin tappioiden jälkeen.
Shanghai Waigaoqiao Shipbuildingin varatoimitusjohtaja Zhou Qi tietää ja tunnustaa haasteet. Hän on kertonut Kiinan valtiolliselle uutistoimistolle, että urakasta selviytymiseksi telakka tarvitsee puolen tuhatta alihankkijaa ja kaikkiaan 12 miljoonaa miestyötuntia.
Kiinan risteilybisnes houkuttelee isoja varustamoita
Valmistuessaan alukset purjehtivat CSSC:n ja Carnivalin perustaman uuden yhteisyrityksen eli CSSC Carnival Cruise Shipping Limitedin nimissä. Yhteisyritys on jo toiminnassa, sillä se on hankkinut perustonnistokseen kaksi keskikokoista risteilyalusta Carnivalin omistamalta Costa Groupilta.
Kiinan risteilymarkkina on suuri ja erittäin lupaava kasvun moottori kansainväliselle risteilybisneksille. Asiantuntijoiden mukaan kiinalaisten risteilyvieraiden määrä kasvaa nopeammin kuin millään muulla markkina-alueella maailmassa.
Tämän osoituksena toinen iso yhdysvaltalaisvarustamo Royal Caribbean on ilmoittanut, että se siirtää vuonna 2021 valmistuvan seuraavan ultrakokoisen Oasis-luokan risteilyaluksensa Kiinan markkinoille.