27.05.2019

Daewoo pukkaa kiireellä LNG-tankkereita Jamalin rahteja varten

Jamalin LNG-terminaaliin saapuu tällä viikolla taas uusi Arc7-luokan jäävahvistettu LNG-tankkeri m/t Nikolay Yevgenov. Alus on valmistunut eteläkorealaiselta DSME:n telakalta peräti viisi kuukautta ennen sovittua toimitusaikaa.

Eteläkorealainen DSME-telakka.
Refinitiv Eikonin alusdatan mukaan m/t Nikolay Yevgenov seilasi maanantaina Irlannin länsirannikon vesillä. Alus saapuu venäläisen energiayhtiö Novatekin Sabettan terminaaliin toukokuun 26. päivänä, jonka jälkeen se alkaa tienata operaattorilleen Teekay LNG Partnersille rahaa. Uudisrakennus lähti DSME:n eli Daewoo Shipbuilding and Marine Engineeringin telakalta Okposta huhtikuun lopussa.
Niin ikään Teekay LNG Partnersin tilaama LNG-tankkeri, m/t Vladimir Voronin on jo aloittanut merikoeajonsa korealaisilla Okpon vesillä, Reuters kirjoittaa.
Siperiassa kesäkiireitä, Norjan ankkuripaikoilla ruuhkia
Länsi-Siperiassa sijaitsevalla Jamalin niemimaalla tarvitaan kipeästi lisää jäävahvistettua tankkeritonnistoa, jotta kaasulastit saadaan kuljetetuksi Sabettan LNG-terminaalista Euroopan ja Aasian markkinoille. Varustamoilla on kiire, sillä kesäkuukausina Koillisväylää pitkin on mahdollista purjehtia itään päin aina Kiinaan asti, jos tonnisto on arktisiin oloihin rakennettu.
Viime joulukuusta lähtien LNG:n kuljetusongelmia on ratkottu ship-to-ship -lastinsiirroilla, joissa nesteytettyä maakaasua on alkumatkalla kuljetettu jäävahvistetuilla tankkereilla Sabettasta Barentsin meren yli aina Pohjois-Norjaan saakka, jossa kaasu on siirretty perinteisiin tankkialuksiin.
Lastinsiirrot ovat ruuhkauttaneet pohjoisen Norjan suojaiset ankkuripaikat. Esimerkiksi norjalaisessa Honningsvagin ankkuripaikassa LNG-lasteja on siirrelty aluksista toiseen jo arviolta 160 kappaletta marras-toukokuun välisenä aikana.
Valtio pihtisynnytti talvella telakkajätin Etelä-Koreaan
Alun perin DSME:n telakalta on tilattu eri varustamoille Novatekin liikennettä varten 15 jäävahvistettua LNG-tankkeria, joista vielä kolme on toimittamatta. Yksi rakenteilla oleva alus valmistuu japanilaisen MOL:n käyttöön vuoden lopussa. Loput kaksi uudisrakennusta luovutetaan Teekaylle ensi tammi-helmikuussa.
LNG-tankkeriboomin alkamisen jälkeen myös Etelä-Korean laivanrakennusteollisuudessa on ehtinyt tapahtua paljon. Viime helmikuussa Soulin hallitus niputti velkaisen DSME:n yhteen toisen telakkayhtiön, HHI:n eli Hyundai Heavy Industriesin kanssa. Tutkimusyhtiö Clarkson Research arvioi talvella Hyundain ja Daewoon yhteiseksi markkinaosuudeksi 21,2 prosenttia koko maailman telakkateollisuudesta.


Jaa artikkeli