Tilaaja on antanut Wärtsilän tehtäväksi suunnitella jopa kuuden ekskursio- eli seikkailuristeilyjä tekevän aluksen laivasarja. Jokaiselle alukselle mahtuu enimmillään 200 risteilyvierasta ja laivat suunnitellaan kasvavia Kiinan markkinoita varten. Suunnittelusopimus allekirjoitettiin viime vuoden kolmannella neljänneksellä.
Wärtsilä Marinen laivansuunnittelun johtaja Markku Miinalan mukaan erikoista uusissa seikkailuristeilijöissä on se, että ne suunnitellaan toimimaan sekä napamerillä että trooppisilla vesillä.
– Risteilykohteet sijaitsevat usein vaikeissa paikoissa, joten alusten luotettavuuteen ja toimintavarmuuteen kiinnitetään erityistä huomiota, Miinala sanoo tiedotteessa.
Alukset varustetaan Wärtsilä 32 -pääkoneilla, typpipäästöjä vähentävillä SCR (selective catalytic reduction) -järjestelmillä, sähköisillä propulsiolaitteilla sekä Wärtsilä Nacos Platinum -komentosiltajärjestelmillä ja automaatioratkaisuilla.
Itse tilaussopimukseen tullee kuulumaan myös laivojen 10-vuotinen huoltosopimus.
Wärtsilä Marinen risteilyalusten bisneksistä vastaava johtaja Maikel Arts kertoo nyt solmitun suunnittelusopimuksen perustuvan suomalaisyhtiön vahvuuksiin noin formulatermein yhden pysähdyksen taktiikalla eli kaikkien ratkaisujen toimittamisesta samasta paikasta.
– Kykenemme tarjoamaan asiakkaille kokonaissuunnittelun paketin yhdessä kaikkine laitetoimituksineen. Näin varmistamme laitteiden ja järjestelmien integoidun toiminnan sekä sen, että uudisrakennusten aikataulut ja budjetit pysyvät suunnitelluissa raameissa, Arts sanoo.
Aluskatraan suunnittelussa mukana ollut Amundsenin merikapteeni Rajko Zupan kertoo, että kompaktista koostaan huolimatta laivoissa tullaan käyttämään monia teknologisesti vaativia ratkaisuja. Alusten ympäristöteknologiaan on kiinnitetty erityistä huomiota ja navigaatio- ja viestintälaiteet ovat huippuluokkaa.