28.02.2019

Ensimmäinen aasialaisille matkustajille rakennettu risteilyalus luovutettiin

Italiassa tänään luovutettu M/S Costa Venezia on Costa Cruises -varustamon uusin ase taistelussa kiinalaisten risteilyvieraiden sieluista. Fincantierin telakan rakentama laiva on maailman ensimmäinen pelkästään aasialaisille matkustajille tarkoitettu risteilyalus.

Costa Venezia, Kuva Costa Cruises.
M/S Costa Venezian kotisatamaksi tulee Singapore, josta käsin alus aikoo houkutella erityisesti kiinalaisia asiakkaita Kaakkois-Aasian risteilyille. Kyseessä on siis maailman ensimmäinen vain sataprosenttisesti aasialaisille tarkoitettu risteilyalus.
Risteilybisnesten asiantuntijoiden mukaan asiakkaiden tällainen hienommin sanottuna segmentointi johtuu ennen kaikkea siitä, että aasialaiset ja eurooppalaiset matkustajat eivät hevin mahdu samalle laivalle. Kulttuurierot ovat niin suuret aina ravintolakäyttämisestä lähtien.
 
Aluksessa kiinnostaa myös sen pitkä, peräti 53 vuorokautta kestävä siirtoristeily Italiasta Singaporen kautta Japanin Jokohamaan. Siirtomatkalle on jo ajat sitten alettu myydä lippuja täyttää häkää kaikkialta Euroopasta, myös Suomesta, kertoo suomalaisen Allied Travel Consultans-matkatoimiston toimitusjohtaja Kalevi Kuutschin.
– Meidän työsarkamme liittyy matkojen myyntiin sekä lyhyelle Välimeren reisulle että itse siirtoristeilylle Aasiaan. Ensin alus tekee kuuden vuorokauden risteilyn Italiasta itäiselle Välimerelle. Siirtoristeily on sitten jaettu kolmeen osaan ja matkustajat voivat varata myös koko matkan Italiasta Jokohamaan, itsekin Monfalconen telakalla luovutusseremonioihin osallistunut Kuutschin kertoo.
Uusi alus on jo kotisatamansa kestopuheenaihe
M/S Costa Venezia lähtee Triestestä siirtoristeilylleen 8. maaliskuuta ja Jokohamaan alus saapuu 29. päivänä huhtikuuta. Alus kulkee Suezin kanavan kautta ja poikkeaa muun muassa Dubaissa, Sri Lankassa ja Singaporessa.
Uudessa kotisatamassaan alusta odotetaan malttamattomasti; kaupunkivaltion risteilyväen piirissä ei kuulemma muusta puhutakaan kuin Costa Crocieren eli Costa Cruisesin tulevasta uudesta jättilaivasta.
M/S Costa Venezia on 321 metriä pitkä ja 37 metriä leveä alus, jonka bruttovetoisuus on 135 500 tonnia. Aluksen 2 116 hytissä on tilaa kaikkiaan 5 260 risteilyvieraalle. Fincantierin telakka rakentaa Costa Venezialle Kiinan markkinoita varten toisen sisaraluksen, joka valmistuu vuonna 2020.
Kunnon risteilybisnesten malliin myös M/S Costa Venezian torstaisesta luovutuksesta oli tehty suuri mediatapahtuma. Tiedotustilaisuutta isännöi Fincantierin pääjohtaja Giuseppe Bono. Kutsuttuina olivat paitsi varustamon korkeimmat johtajat, myös Italian sisäministeri ja samalla saapasmaan varapääministeri Matteo Salvini. Viime mainittu äärioikeistolainen poliitikko on noussut EU:n tasollakin varsinaiseksi kansanvillitsijäksi ja median lemmikiksi.
Kalevi Kuutschinin mukaan Suomessa vastaavanlaista risteilyihin liittyvää rumbaa on koettu lähinnä Meyerin Turun telakalla valmistuvan M/S Costa Smeraldan tiimoilta. Matkojen varaukset ovat alkaneet vilkkaasti myös ensi lokakussa valmistuvalle Smeraldalle. Bruttovetoisuudeltaan 182 700 tonnin Costa Smeralda on Turun telakan suurin laiva kymmeneen vuoteen.
Teksti Markku Pervilä
Kuva Costa Cruises

 

 

Jaa artikkeli
Stena Banneri