Ranskalainen Chantiers de l’Atlantiquen telakka Saint-Nazairessa availi porttejaan jo maanantaina 27. huhtikuuta. Ensimmäisinä työn ja leivän syrjään kiinni pääsivät hyttejä ja komentosiltoja valmistavat laivanrakentajat. Töihin palaaminen on vielä vapaaehtoista ja kaikkien on käytettävä muun muassa kasvomaskeja – tietenkin telakan tavanomaisten suojavälineiden lisäksi.
Telakka arvioi tuotannon jatkuvan puolella teholla toukokuun puoliväliin saakka. Myös alihankkijat saavat jatkaa urakoitaan oman harkintansa mukaan. Chantiers odottaa kaikkien muiden toimintojen, mukaan lukien suunnittelutoimiston, pääsevän normaaliin päiväjärjestykseen toukokuun 11. päivä alkavalla viikolla. Laivansuunnittelijat ovat tosin koko katkoksen ajan tehneet omia töitään kotoa käsin.
Italiassa Fincantieri on niin ikään aloittanut paluun normaaliin tuotantoon katkoksesta, joka alkoi 16. päivänä maaliskuuta.
– Toimintojen ylösajo on asteittaista ja se kestää useita viikkoja. Työntekijöiden turvallisuus on meille kaikkein tärkein asia nykytilanteessa, Fincantierin edustaja sanoo.
Myös Italiassa telakkaväen on pakko käyttää hengityssuojia ja monilla paikkakunnilla työntekijöitä kuljetetaan työpaikoille omilla busseilla. Nyt näyttää siltä, että Fincantierin tuotanto palautuu kaikilla telakoilla normaalitasolle korkeintaan toukokuun lopussa tai kesäkuun alussa. Italiassa Fincantieri sai vappuviikolla valmiiksi Genovassa pari vuotta sitten tuhoutuneen suuren sillan, jonka pari vuotta kestäneisiin rakennustöihin osallistui myös 800 laivanrakentajaa.
Espanjassa Navantia on aloittamassa tuotantoa eräillä telakoillaan ja muita tuotantoyksiköitä puhdistetaan, Marex kirjoittaa.
Saksassa toimiva MV Werften on avaamassa Wismarin, Rostockin ja Stralsundin telakoitaan toukokuun alussa. Meyer Werftin telakat Papenburgissa ja Turussa ovat toimineet alimiehityksellä koko pandemian ensi vaiheen ajan, mutta kuten tiedetään, ainakin Turussa on edessä vielä kovat ajat lomautuksineen ja irtisanomisineen.
Telakoiden tilanne on vielä erittäin epävarma
Paluu tavalliseen tuotantorytmiin on tietenkin hyvä uutinen eurooppalaiselle laivanrakennusteollisuudelle. Epävarmuuksia tulevasta se ei kuitenkaan poista. Julkiset hankkeet ja sotalaivojen rakennustyöt jatkuvat kaikkialla entiseen tapaan, mutta kauppa-alusten tilaukset ovat kokeneet kovia.
Varsinkin risteilyalusten rakentamisessa tilanne on suorastaan synkkä. Euroopan telakoilla on nykyään vireillä kaikkiaan 60 miljardin euron arvosta risteilyalusten tilauksia. Tilattuina on yli sata alusta, joiden rakentamisen piti alun perin jatkua seuraavien kahdeksan vuoden ajan. Pelkästään tänä vuonna risteilyvarustamoiden on ollut tarkoitus ottaa vastaan yli 20 uudisrakennusta. Näistä viisi ehti valmistua luovutuskuntoon ennen pandemian iskua ja telakoiden sulkemista.
Chantiers de l’Atlantique toimitti 129 500 bruttotonnin m/s Celebrity Apexin Celebrity Cruisesille maaliskuun 27. päivänä. Samoin Ulstein Verft sai valmiiksi uuden ekskursioaluksen m/s National Geographic Endurancen.
Kuitenkin telakoiden katkokset ovat viivästyttäneet monia suuria hankkeita, kuten P&O Cruisesin tilaamaa m/s Ionaa, jonka piti valmistua Meyerilta Papenburgista huhtikuussa. Myös Fincantierin rakentama m/s Enchanted Princess on yhä työn alla Italiassa. Crystal Cruises on ilmoittanut, että sen ekspeditiolaiva m/s Crystal Endeavor myöhästyy MV Werftenillä Saksassa.
Vuoden loppuun mennessä Euroopan telakoilta on tarkoitus valmistua neljä suurta risteilyalusta, joiden kaikkien aikatauluissa on vielä paljon epävarmuutta. Rakenteilla ovat Carnivalin m/s Mardi Gras Turussa, Costa Cruisesin m/s Costa Firenze, MSC Cruisesin m/s MSC Virtuosa ja Royal Caribbeanin m/s Odyssey of the Seas eri telakoilla.
Laivaristeilyjen loppuminen kaikkialla maailmassa on ymmärrettävästi pannut risteilyvarustamot ahtaalle ja uudet tilaukset ovat käytännössä poikki. Päin vastoin, varustamot yrittävät viivyttää nykyistenkin sopimusten täytäntöönpanoa covid-19 -viruksen aiheuttamiin muuttuneisiin olosuhteisiin vedoten.
MV Werftenille rahoitusapua luvassa Saksassa
Hyviäkin uutisia on: itäisessä Saksassa toimiva MV Werften on saamassa vuoden loppuun mennessä jopa 600 miljoonan euron verran rahoitusapua Saksan hallitukselta koronaviruksen takia. Asiasta vihjaisi Mecklenburg-Vorpommernin osavaltion talousministeri Harry Glawe huhtikuun lopussa.
Nykytietojen perusteella on selvää vain se, että MVW:n omistavan malesialaisen Genting Groupin on maksettava tukirahat takaisin suunnitellussa aikataulussa. Ministeri Glawen mukaan rahoista neuvotellaan Gentingin, Saksan liittovaltion ja pankkien kanssa ja päätöksen pitäisi syntyä lähiviikkojen aikana, Motorship kirjoittaa.
Glawe on antanut ymmärtää, että rahoituspaketti koskisi paitsi telakkaa myös sen alihankkijoita, joilta on jo jäänyt noin 50 miljoonan euron verran toimituksia tekemättä.
MV Werftenin kolmella telakalla tuotantokatkos on lopettanut työt yli 3 000 työntekijältä ja töihin ollaan hiljalleen palaamassa lähiviikkoina. Rakenteilla on muun muassa kaksi Global Class -luokan suurta risteilyalusta, jotka Gentingin omistama Dream Cruises on tilannut luovutettaviksi vuoden 2020-21 vaihteessa ja vuoden 2022 aikana.
Ammattiliitto IG Metall Küstenin johtaja Daniel Friedrich tietenkin tähdentää valtion tukien merkitystä nykyisessä koronakriisin kaaoksessa. Vastarintaakin Saksassa riittää. Eräs osavaltion parlamentin jäsen totesi taannoin, että MV Werften on jo saanut Berliinistä pankkitakuita ja vientiluottoja 375 miljoonan euron edestä ja että valtion tuista ei saisi tulla ”pohjatonta kaivoa.”
Saksassa jo yksi suuri koronan uhri
Lauttarakentaja FSG (Flensburger Schiffbau-Gesellschaft) on hakenut konkurssisuojaa velkojiltaan ja etsii uusia rahoituslähteitä, Maritime-Executive kirjoittaa ja lisää, että telakan rahoitusvaikeidet tiedettiin jo pitkään ennen pandemian puhkeamista.
Jo viime vuonna saksalainen yksityinen rahoittaja pelasti FSG:n tuhon partaalta. Tilikaudella 2019 FSG kuitenkin raportoi 120 miljoonan dollarin tappioista, jotka aiheutuivat ropax-alus W.B. Yeatsin myöhästymisestä ja budjettiylityksistä.
Irlannin kansallisrunoilija W.B. Yeatsin mukaan nimetyn luokan toinen laiva on niin ikään myöhässä ja tilaaja, Irish Continental Group on sanonut tutkivansa töiden siirtämistä toiselle telakalle – siitäkin huolimatta, että Irish Ferries -varustamo on maksanut optiolaivastakin jo 20 prosentin osuuden. FSG:n pesässä on myös yksi jo vuoden myöhässä oleva Brittany Ferriesin lautta.
Helmikuussa FSG pyrki ja pääsi eroon kahdesta tilaussopimuksestaan. Nämä tappiolliset sopimukset, joiden arvoksi on kerrottu 475 miljoonaa dollaria, koskivat kahta TT-Line Australian Tasmanian liikenteeseen tilaamaa lauttaa.
Helmikuun lopussa Raumalla toimiva RMC ilmoitti sopineensa aiesopimuksen kahdesta TT-Line Australialle rakennettavasta matkustaja-autolautasta. Varsinainen sopimus allekirjoitetaan keväällä ja kauppahinta kerrotaan silloin.
Teksti Markku Pervilä