Talousjohtaja Tom Pippingsköldin mukaan Finnlines on allekirjoittanut tilauksen kahdesta ropax-aluksesta China Merchants Jinling Shipyard (Weihai) -nimisen telakan kanssa.
– Emme ole kertoneet julkisesti Superstar-luokan alusten hintoja. Alusten on ajateltu tulevan Naantali-Kapellskär -reitille, mutta laivojen lopullista lippumaatakaan ei ole vielä virallisesti vahvistettu, Pippingsköld sanoo.
Superstar-luokan ropaxeista tulee Finnlinesin lippulaivoja
Pippingsköldin mukaan Superstar-luokan ropax-aluksiksi kutsuttavia aluksia odotetaan liikenteeseen vuonna 2023. Alukset ovat isompia kuin nykyiset Star-luokan alukset, joten Superstar-luokan aluksista tulee Finnlinesin laivaston lippulaivoja niin koon kuin teknologiankin puolesta.
Alukset ovat noin 230 metriä pitkiä ja niiden lastikapasiteetti on 5 100 kaistametriä. Matkustajakapasiteetti on noin 1 100 matkustajaa. Jääluokka on Suomen ja Ruotsin korkein 1A Super. Rakennustöissä huomioidaan tekniset ja ympäristönäkökulmat niin, että laivoista tulee myös ympäristön kannalta Itämeren ropax-alusten edelläkävijöitä.
Pippingsköld kertoo, että Superstar-ropaxit hyödyntävät samoja ympäristöä säästäviä teknologioita kuin jo aiemmin tilatut ja yli 200 miljoonaa euroa maksavat hybridi-roro -alukset.
– Uudet laivat käyttävät perinteisiä polttoaineita ja niissä on rikkipesurit ja litiumioniakut. Akkuihin matkan aikana ladatulla sähköllä käytetään apukoneita satamissa, jolloin satamissa käynnit ovat päästöttömiä.
Kölin alle sijoitettu ilmanpyöritysjärjestelmä luo ilmakuplien pinnan, joka vähentää kitkaa eli rungon hydrodynaamista vastusta. Ratkaisu pienentää polttoaineen kulutusta ja leikkaa päästöjä.
Uudistetussa konseptissa yhdistyvät rahti- ja matkustajalaivojen parhaat puolet. Superstar-luokan alusten erilaiset matkustajatilat ja viihtyisät ulkokannet tekevät saariston merimatkoista ainutlaatuisia elämyksiä. Laivojen kokoustilat soveltuvat hyvin seminaareihin ja koulutustilaisuuksiin.
Aluksen keskelle sijoitetut myymälä-, ravintola- ja ostosalueet tarjoavat monipuolisen tuote- ja palveluvalikoiman. Uusi palvelukonsepti nostaa asiakaskokemuksen uudelle tasolle digitaalisten palveluiden kautta, jotka ulottuvat check-in- ja kansipalveluista aina asiakaspalautteeseen saakka.
Käynnissä 500 miljoonan euron investointiohjelma
Superstar-alukset on suunniteltu niin, että lastinkäsittely toimii tehokkaasti ja nopeasti. Ratkaisu tarjoaa rahtiasiakkaille mahdollisimman lyhyet lastaus- ja purkuajat.
Finnlinesin toimitusjohtaja Emanuele Grimaldi korostaa sitä, miten seuraavan sukupolven Superstar-luokan alukset parantavat matkustajien viihtyvyyttä laivoilla ja tarjoavat heille aivan uudenlaisia asiakaskokemuksia.
– Haluamme palvella asiakkaitamme mahdollisimman hyvin ja olla edelläkävijä ympäristöasioissa. Nyt kerrottu investointi tähtää energiatehokkuuden parantamiseen ja päästöjen vähentämiseen, matkustajien viihtyvyyttä unohtamatta, Grimaldi sanoo.
Grimaldin mukaan käynnissä oleva 500 miljoonan euron uudisrakennusohjelma hybridiroro- ja ropax-aluksiin varmistaa Finnlinesin asemia näiden palvelujen johtavana tuottajana Itämeren alueella.