Hybridiroro-sarjan kolmas alus, Finneco III, on laskettu vesille China Merchants Jinling (Jiangsu) -telakalla Kiinassa 22.11.2021.
Finneco-sarjan alukset ovat 238 metriä pitkiä ja lastikapasiteetti on 5 800 kaistametriä. Verrattuna yhtiön tämän hetken isoimpiin roro-aluksiin lastikapasiteetti kasvaa lähes 40 %.
Aloittaessaan liikenteessä uudet hybridiroro-alukset vähentävät Finnlinesin laivaston ympäristövaikutuksia ja parantavat energiatehokkuutta. Aluksiin asennettavat litiumioniakkujärjestelmät mahdollistavat päästöttömät satamakäynnit, vähäpäästöiset kaksitahtimoottorit, pakokaasupesurit, aurinkopaneelit ja innovatiivinen ilmavoitelujärjestelmä vähentävät päästöjä entisestään.
Finnlinesin 500 miljoonan euron uudisrakennusohjelmaan kuuluu kolmen hybridiroro-aluksen lisäksi kaksi ekotehokasta Superstar ropax-alusta. Hybridiroro-alukset aloittavat liikennöinnin Finnlinesin Itämeren, Pohjanmeren ja Biskajan liikenteessä 2022 ja Superstar ropax-alukset Finnlinesin Naantali–Långnäs–Kapellskär-reitillä 2023.
“Kunnianhimoinen strategiamme palvelujen laajentamiseksi vastaa kasvaneeseen kysyntään. Tuomme liikenteeseen lähivuosina yhteensä viisi uutta alusta, mikä kasvattaa merkittävästi lasti- ja matkustajakapasiteettiämme. Parannamme suorituskykyämme ja samalla vähennämme laivastomme ympäristövaikutuksia. Hybridialukset tulevat olemaan maailman innovatiivisimpia ja tehokkaimpia laivoja, ja ne ovat osa laivastomme vastuulliseen ja kestävään toimintaan tekemiämme investointeja”, Finnlinesin toimitusjohtaja Emanuele Grimaldi sanoo yrityksen tiedotteessa.
Laivan tekniset tiedot
Laivatyyppi: Roro
Jääluokka: 1 A Super
Pituus: 238,0 m
Leveys: 34,0 m
Bruttovetoisuus: 60 515
Kuollut paino: 17 377
Kaistametrit: 5 800
Matkanopeus: 20,7 solmua
Koneteho: 2 x 12,780 kW