Samalla kun kolme laivaa kokee täydellisen muodonmuutoksen laadukkaiksi ekspeditioaluksiksi, myös niiden nimet muutetaan. Nykyisistä m/s Trollfjordista, m/s Finnmarkenista ja m/s Midnatsolista tulee uudelleen nimettyinä m/s Maud, m/s Otto Sverdrup ja m/s Eirik Raude.
M/s Otto Sverdrup varustetaan määräaikaisen telakointinsa yhteydessä ensi vuonna sähköakuilla, joiden avulla pääkoneet säästävät polttoainetta ja vähentävät pakokaasupäästöjä. M/s Maudelle ja m/s Eirik Raudelle tehdään samat muutostyöt vuoden 2021 aikana.
Satamissa ollessaan kaikki kolme alusta käyttävät maasähköä, mikä vähentää hiukkaspäästöjä myös laituriaikoina. Alusten pääkoneet remontoidaan täyttämään kaikki nykyiset ja tulevat (tier 3) päästörajoitukset.
Toimitusjohtaja Daniel Skjeldamin mukaan näiden kolmen remontoidun aluksen avulla matkustajat pääsevät kokemaan pohjoisia seikkailuja Norjan vesillä kestävän kehityksen edellyttämällä tavalla. Varustamo ei vielä kerro seikkailuristeilyjen kohteitaan.
– Aluksille tulee huippuvarustelut huippuluokan elämyksiä varten. Vihreän energiansa ansiosta nämä laivat myös erottuvat joukosta, Skjeldam hehkuttaa tiedotteessa.
Biokaasulla puhtia mädästä kalastakin
Vuonna 1893 höyrylaivoilla Norjan vuononperien välisen liikenteen aloittanut Hurtigruten onkin monella tapaa noussut kestävän kehityksen malliyhtiöksi, samalla kun yhtiö on kehittynyt postilaivojen operaattorista arktisten ja antarktisten vesien seikkailuristeilyjä tekeväksi toimijaksi.
Keväällä varustamo teki pitkäaikaisen sopimuksen norjalaisen Biokraftin kanssa ympäristöä säästävän biokaasun toimituksista. LBG eli nesteytetty biokaasu valmistetaan mädättämällä kalojen perkuujätteistä ja muusta orgaanisesta jätteestä, kuten metsien hakkuutähteestä.
LBG-diilin myötä Hurtigrutenista tuli maailman ensimmäinen osittain biokaasulla operoiva risteilyvarustamo, jonka uudet laivat toimivat sekä LBG:n että LNG:n (nesteytetty maakaasu) sekoituksella ja niiden lisäksi vielä sähkövirralla.
Heinäkuun alussa Hurtigruten lisäsi tonnistoonsa maailman ensimmäisen hybridisähköisen risteilyaluksen, m/s Roald Amundsenin. Neitsytmatkalaan oleva alus suuntaa parhaillaan Luoteisväylän kautta kohti Etelämantereen vesiä.
– Toimimme eräillä maailman herkimmistä ja uhanalaisimmista merialueista, ja se velvoittaa, Skjeldam toteaa.